نقش و اهمیت لوگو برای کسب و کارها

بسیاری از صاحبان مشاغل هفته‎‌ها یا ماه‌ها را صرف یک طرح تجاری و روزها برای اختراع نام کامل شرکت می‌کنند. اما عنصر کلیدی دیگر ی نیز برای موفقیت یک کسب و کار وجود دارد که گاهی مورد غفلت واقع می‌شود و آن لوگوی کسب و کار است. «لوگو» برای موفقیت کسب و کارها می‌تواند نقش یک برگ برنده را ایفا کند. لوگو یک نمایش بصری است که مشتریان برای شناسایی کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. ​ نقش و اهمیت لوگو برای کسب و کارها موضوعی است که در این نوشتار درباره آن صحبت خواهیم کرد.

لوگو برای برندسازی

لوگو چیست؟

پیش از آن که درباره نقش و اهمیت لوگو برای کسب و کارها صحبت کنیم، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که: لوگو چیست؟لوگوی یک شرکت یا کسب و کار نمادی از هویت آن است. لوگوها  اولین تصور مشتریان را از کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند.. بهترین لوگوها در مورد ارزش‌های کسب و کارها  به مشتریان پیام می فرستند، وفاداری به برند ایجاد می‌کنند و به سربرگ، وسایل نقلیه و تابلوهای شرکت‌ها ظاهر حرفه‌ای‌تری می بخشند. برخی از لوگوهای شرکت‌ها پیامی را بدون نیاز به هیچ کلمه یا توضیحی منتقل می‌کنند. در حالی که برخی دیگر سرگرم کننده یا به یاد ماندنی هستند. برای داشتن چنین لوگوهایی می‌توان از خدمات بهترین شرکت طراحی لوگو در تهران استفاده کرد.

انواع لوگو

انواع لوگو برای کسب و کارها را می‌توان به 4 دسته مختلف تقسیم کرد:

  1. لوگو با تصاویر ساده: مثلا تصویر ساده یک قرص نان در کنار نانوایی می‌تواند یک برند قابل درک برای کارگاه پخت نان باشد.
  2. لوگو با فونت: نوشتن نام کسب و کار با فونت‌های جذاب و خاص نوعی از لوگو به شمار می‌رود.
  3. لوگو با اشکال هندسی و انتزاعی: برای این نوع لوگو می‌توان لوگو برند نایک را مثال زد.
  4. لوگو ترکیبی: امروزه لوگوهای موفق از ترکیبی از دو یا سه مورد از انواع لوگو ساخته می‌شوند. ترکیب فونت با اشکال انتزاعی یا تصاویر ساده می‌تواند لوگوهایی خاص و تاثیرگذار ایجاد کند.

اهمیت لوگوی حرفه ای

فرقی نمی‌کند که کسب‌وکار شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند. به هر حال لوگو برای کسب و کارها از اهمیتی حیاتی برخوردار است. علل اهمیت لوگوی حرفه‌ای را می‌توان در قالب موارد زیر تشریح کرد:

  • لوگوی شما برند شما را به مصرف کنندگان معرفی می‌کند: یک طراحی لوگوی حرفه‌ای و قدرتمند، اولین تصور قوی را درباره کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. این تصور اولیه علاقه مشتریان را برانگیخته و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد تجارت شما پیدا کنند. فوربس گزارش می دهد که شما و کسب و کارتان تنها یک پنجره هفت ثانیه‌ای برای ایجاد یک برداشت اولیه دارید. لوگو این پتانسیل را دارد که مردم را به قضاوت فوری و تعامل با شما ترغیب کند. هنگامی که به آن دست یافتید و مشتریان را به فروشگاه خود، فیزیکی یا الکترونیکی دعوت کردید، به احتمال زیاد از شما خرید می‌کنند. از سوی دیگر، فقدان لوگو چشم انداز ضعیفی ایجاد می کند که می تواند مشتریان بالقوه را از شما دور کند. فرقی نمی‌کند که محصولات شما از بالاترین کیفیت برخوردار باشند یا تیم خدمات مشتری فوق العاده شایسته باشد. اگر قادر به ایجاد یک برداشت اولیه مناسب نباشید توانایی شما برای رشد کسب و کارتان به خطر خواهد افتاد.
  • لوگو برای برند سازی حیاتی است: ضرورت و اهمیت لوگو در برندسازی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. لوگوی حرفه‌ای به برند یک هویت ارائه می‌دهد. یک هویت برند خوب به یک تصویر برند معتبر تبدیل م‌ شود و کسب و کار شما را جذاب‌تر و محبوب‌تر می‌کند. لوگوی شما اساس هویت برند شما را تشکیل می‌دهد که برای قابل تشخیص‌تر شدن و رشد یک نهاد تجاری بسیار مهم است. استفاده از یک رنگ مشخص در لوگوی شما می‌تواند شناخت برند شما را تا 80 درصد افزایش دهد. رنگ و استایل لوگو در تمام روش های بازاریابی مورد استفاده شما و تمام ایمیل‌ها، صفحات فرود، بسته‌بندی، کارت‌های ویزیت و غیره ظاهر می‌شود.
ویژگی لوگوی حرفه ای

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای

در حالی که داشتن هر لوگو برای کسب و کارها، حتی یک لوگوی ضعیف  بهتر از نداشتن لوگو است، صاحبان کسب و کارها تمایل دارند که لوگوی آن‌ها تا حد امکان حرفه‌ای و  تاثیرگذار باشد.  یک لوگوی خوب مختصر، همه کاره، به یاد ماندنی و مرتبط با کسب و کار شما است. ویژگی های یک لوگوی حرفه ای را می‌توان در قالب موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • سادگی: یک لوگوی ساده حتی در یک نگاه گذرا به راحتی قابل درک است و به خاطر سپردن آن راحت است. یک لوگوی ساده قابل توضیح است، هویت نام تجاری را به طور موثر منتقل می‌کند و در جذب مشتریان بالقوه مؤثر است.
  • مرتبط بودن: لوگو یک تصویر بصری از یک برند است. بنابراین، باید به شرکتی که نماینده آن است مربوط باشد. کسب‌وکارهای کوچک باید خود را در بازار تثبیت کنند و لوگویی ایجاد کنند که با طرح کسب‌وکار آن‌ها مرتبط باشد و متناسب با موقعیت کاری آ‌‌ن‌ها باشد.
  • مقیاس پذیری: از آنجایی که لوگوی شما بر روی تمام آیتم‌های بازاریابی فیزیکی و آنلاین شما ظاهر می‌شود، باید مقیاس پذیر باشد. مقیاس پذیری اجازه می دهد تا لوگو بدون از دست دادن پیام ذاتی خود، در اندازه‌های مختلف ظاهر شود. بنابراین، یک لوگوی خوب به اندازه کافی همه کاره است تا در رسانه‌های مختلف بدون از دست دادن قدرت فریبنده خود استفاده شود.
  • به یاد ماندنی: یک لوگوی به یاد ماندنی توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و خود را در ذهن بینندگان جا می‌دهد. همچنین حتی پس از آن که فرد لوگو را فقط یک بار مشاهده کرده باشد، می‌تواند به راحتی آن را به خاطر آورد.
  • بی زمان: از آنجایی که لوگوی شما نمایش گرافیکی کسب و کار شما است، باید حتی پس از سال‌ها ثابت بماند. در طراحی لوگوی خود عمر طولانی را هدف قرار دهید زیرا علیرغم تغییر روندها باید ماندگار باشد.
  • متمایز: یک لوگوی تاثیرگذار برند شما را در یک بازار شلوغ برجسته تر و آن را از رقبا متمایز می‌کند. بنابراین، مطمئن شوید که لوگوی شما متمایز است و شبیه هیچ لوگوی دیگری نیست.

برای یادگیری بیشتر درباره فرآیند طراحی لوگو می‌تواند مقاله صفر تا صد طراحی لوگو حرفه ‌ای را در وب سایت پلاکت مطالعه کنید.

سخن آخر

طراحی لوگو برای کسب و کارها موضوعی است که به هیچ روی نباید مورد غفلت واقع شود. طراحی لوگو ممکن است در نگاه اول فعالیتی نه چندان مهم و حتی زاید به نظر برسد. در حالی که اصلا اینطور نیست. اگرچه نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها در مدت زمان محدودی لوگو طراحی کرد، اما استفاده از خدمات حرفه‌ای در این زمینه می‌تواند در موقفیت برندینگ کسب و کار شما نقش بسیار موثری را ایفا کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در این زمینه از خدمات آژانس برندینگ و تبلیغات پلاکت استفاده کنید.

طراحی لوگو

سوالات متداول

  1. لوگو چیست؟

لوگو بیان بصری یک برند به شمار می‌رود.

  1. انواع لوگو کدامند؟

لوگوهای مبتنی بر تصویر، فونت، اشکال انتزاعی و لوگوهای ترکیبی انواع لوگو را تشکیل می‌دهند.

  1. ویژگی های یک لوگو حرفه ای چیست؟

لوگو حرفه ای باید ساده، به یاد ماندنی، مرتبط، بی زمان و مقیاس پذیر باشد.

  1. نقش و اهمیت لوگو برای کسب و کارها چیست؟

لوگو برای برندسازی، جذب و  وفادارسازی مشتریان حیاتی است.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *