کمپین دیجیتال مارکتینگ

تاکنون با خود فکر کرده‌اید که برخی از شرکت‌ها چه کاری انجام می‌دهند که باعث ایجاد وفاداری در مشتریانشان می‌شود؟ یا این که برندهایی مانند گوگل، نایک، استارباکس و اپل چگونه در جذب مشتریان بر رقبای خود پیشی می‌گیرند؟

پاسخ این سوال این است که این برندها با برقراری ارتباط منظم با مخاطبان خود وفاداری نسبت به برند را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ از جمله موثرترین راهکارهایی است که این برندها از آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ یا digital marketing campaign یک تلاش سازمان یافته و استراتژیک برای رسیدن به اهداف فروش یک شرکت است. به طور دقیق‌تر کمپین‌های  بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از استراتژی‌های تبلیغاتی آنلاین هستند که هدف آن‌ها رشد حضور آنلاین و/یا آفلاین کسب و کارهاست. اگرچه  هدف اصلی همه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال رشد کسب و کارهاست، اما نحوه انجام آن از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی وجود دارد که در این نوشتار به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع کمپین بازاریابی دیجیتال

انواع کمپین بازاریابی دیجیتال از دهه 1990 تکامل یافته  و تکامل آن‌ها همچنان ادامه دارد.  در این بخش شش مورد از رایج‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم:

  • بازاریابی وب سایت: شرکت‌ها اغلب از وب سایت خود به عنوان مرکز فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. اولین قدم برای بازاریابی وب سایت، طراحی سایت شرکتی است.موثرترین وب سایت ها برند و محصولات و خدمات آن را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان می‌دهند. یک وب‌سایت امروزی باید سریع بارگذاری شود، کاربرد ‌پسند و به راحتی قابل پیمایش باشد.
  • تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک: تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به مخاطبان در اخبار و سایر وب سایت‌ها و پلت فرم‌های دیجیتال دست یابند. بازاریابان می ‌وانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، ایکس (توئیتر سابق)، پینترست و فیس بوک راه اندازی کنند. کب و کارهای می‌توانند از این طریق تبلیغات خود را به افرادی که عبارات مرتبط با محصولات یا خدماتشان را جستجو می کنند نشان دهند.
  • بازاریابی محتوا: هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای نوشتاری، تصویری یا ویدیویی است که مورد علاقه آن‌هاست. این محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می‌شود. سپس از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می‌شود. بازاریابی محتوا سعی می‌کند ظریف‌تر از تبلیغات باشد. ممکن است محصول یا خدماتی که اسپانسر در تلاش برای بازاریابی آن است به‌طور آشکار برجسته نشود. استفاده از خدمات تخصصی تولید محتوا در تهران می‌تواند برای موفقیت در کمپین‌های بازاریابی بسیار مفید و موثر ظاهر شود.
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی: اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. همانطور که در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عمیق تر می‌شوید، می‌توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ و به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید.  پست ها و توییت‌های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.
  • بازاریابی وابسته: بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های بازاریابی است و دنیای دیجیتال به آن جان تازه‌ ای بخشیده است. در بازاریابی وابسته، “اینفلوئنسرها” محصولات شرکت دیگری را تبلیغ می‌کنند و هر بار که فروش انجام می‌شود کمیسیون دریافت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های معروف، از جمله آمازون، بازاریابی وابسته دارند و میلیون‌ها دلار به شرکت‌های وابسته که به فروش محصولاتشان کمک می‌کنند، پرداخت می‌کنند.
  • بازاریابی پیامک یا ایمیل: شرکت‌ها همچنین از پیام‌های متنی یا ایمیل برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین محصولات و تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ چگونه عمل می‌کند؟

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که کمپین دیجیتال مارکتینگ چگونه عمل می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که  بازاریابی طیف وسیعی از تکنیک‌ها و رسانه‌ها را در بر می‌گیرد. شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به مصرف کنندگان بالقوه و بهبود سهم بازار خود استفاده کنند. موفقیت در بازاریابی، به ترکیبی روش‌های بازاریابی و تبلیغات نیاز دارد. زمانی شرکت‌ها بر بازاریابی از طریق چاپ تراکت، تلویزیون و رادیو تمرکز داشتند، زیرا این تنها چیزی بود که در اختیار داشتند. اگرچه این گزینه‌ها هنوز وجود دارند، اینترنت راه دیگری را برای دستیابی به مصرف کنندگان به شرکت ها داد و باعث ایجاد بازاریابی دیجیتال شد.

​ فن‌آوری‌ها و روندهای جدید، شرکت‌ها را مجبور کرد تا استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر دهند و در بودجه خود تجدید نظر کنند. ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد. سپس تمرکز روی موتورهای جستجو معطوف شد.سئو سایت، راهکارهای بهبود رتبه سایت در گوگل به کسب و کارها اجازه می‌داد تا آیتم‌ها و کلمات کلیدی را برچسب‌گذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌های کاربران را ردیابی کنند و پیام‌های خود را به مخاطبان بسیار خاص تحویل دهند. تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های قابل حمل اکنون این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند که محصولات و خدمات خود را بدون محدودیت مکانی و زمانی به مشتریان خود عرضه کنند.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین دیجیتال مارکتینگ

بازاریابان دیجیتال مانند بازاریابان سنتی از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. KPIها به آن‌ها اجازه می‌دهند عملکرد بلندمدت ابتکارات بازاریابی خود را اندازه گیری کنند و آن‌ها را با تلاش‌های رقیبان خود مقایسه کنند. موارد زیر برخی از رایج‌ترین KPIهایی هستند که می‌توان  از آن‌ها برای سنجش میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی استفاده کرد:

  • نرخ کلیک: این KPI معمولاً برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آنلاین کاربرد دارد. این شاخص با شمارش تعداد افرادی که روی یک تبلیغ خاص کلیک کرده‌اند به عنوان درصدی از همه افرادی که ممکن است آن را دیده باشند، اندازه گیری می‌شود.
  • نرخ تبدیل: نرخ تبدیل حتی از نرخ کلیک فراتر می‌رود تا درصد افرادی را که خرید کرده‌اند، با کل مخاطبانی که یک تبلیغ را دیده‌اند، مقایسه کند.
  • ترافیک رسانه های اجتماعی: این تعداد افراد با نمایه‌هایرسانه های اجتماعی یک شرکت تعامل دارند. این شامل تعداد لایک، دنبال کنندگان، میزان بازدید، اشتراک‌گذاری و/یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.
  • ترافیک وب سایت: این معیار تعداد افرادی که از وب سایت یک شرکت در یک بازه زمانی معین بازدید می‌کنند را ردیابی می‌کند. این شاخص می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در مورد تأثیرگذاری تلاش‌های بازاریابی آن‌ها در هدایت مصرف‌کنندگان به سایتشان قضاوت کنند.

چالش های  کمپین دیجیتال مارکتینگ

چالش های  کمپین دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر است:

  • کانال‌های دیجیتال به سرعت گسترش می‌یابند و کسب و کارها باید آن‌ها را دنبال کنند و نحوه استفاده موثر از آن‌ها را بیابند.
  • کسب و کارها همچنین ممکن است تجزیه و تحلیل و استفاده مؤثر از حجم عظیمی از داده هایی را که می توانند از طریق این پلتفرم ها به دست آورند، چالش برانگیز بدانند.
  • مهم‌تر از همه، امروزه مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای غرق تبلیغات دیجیتال و سایر عوامل حواس‌پرتی می‌شوند. این موضوع جلب توجه آن‌ها را بیش از پیش دشوارتر می‌کند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سخن آخر

طراحی و اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ چالش‌های خاص خود را دارد. موفقیت در طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز این کمپین‌ها مستلزم برخورداری از دانش و تجربه فراوان در این زمینه است. همچنین مستلزم تخصیص وقت و انرژی بسیار زیادی است. بسیاری از صاحبان کسب و کار چنین تجربه و زمانی را در اختیار ندارند. همچنین فاقد بودجه کافی برای استخدام یک تیم کامل بازاریابی دیجیتال هستند. برای این کسب و کارها بهتر است که از خدمات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که برای کسب و کارهای مختلف  از طریق کانال‌های دیجیتال بازاریابی انجام می‌دهد. این شامل ایجاد و راه اندازی کمپین هایی برای مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب سایت‌های سفارشی و سایر ابزارها می‌شود.

توصیه ما به کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده از خدمات آژانس پلاکت است. این کسب و کارها می‌توانند صفر تا صد فعالیت‌های برندینگ و طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود را به آژانس پلاکت بسپارند . این آژانس از سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و برگزاری کمپین‌های بازاریابی موفق برای کسب و کارهای مختلف برخوردار است.

سوالات متداول

  1. کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ای از استراتژی‌های تبلیغاتی دیجیتال گفته می‌شود که هدف آن‌ها رشد حضور آنلاین یا آفلاین کسب و کارهاست.

  1. انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پیامک یا ایمیل،  بازاریابی وابسته، بازاریابی وب سایت، تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی.

  1. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نرخ کلیک، نرخ تبدیل، ترافیک وب سایت و ترافیک شبکه‌های اجتماعی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین دیجیتال مارکتینگ هستند.

  1. چالش‌های کمپین های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

گسترش سریع کانال‌های دیجیتال، تجزیه و تحلیل حجم عظیم داده‌ها و جلب توجه مخاطبان.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *