بازاریابی محتوا چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد مختلف در حوزه بازاریابی مطرح شود این است که: بازاریابی محتوا چیست؟ بازاریابی یا مارکتینگ محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ مخاطبان متمرکز است.  هدف نهایی  این استراتژی نیز مانند همه استراتژی‌های بازاریابی، افزایش سودآوری کسب و کارهاست. در این استراتژی به جای ارائه محصولات یا خدمات، محتوای مرتبط و مفیدی در اختیار مشتریان احتمالی قرار می‌گیرد. این محتوا به آن‌ها در حل مسائل کاری یا زندگی شخصی کمک می‌کند. استفاده موثر از این رویکرد مستلزم یک استراتژی مستند است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این استرتژی بازاریابی و مسائل مربوط به آن در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا شامل موارد زیر است:

  • وبلاگ‌ها: اگر می‌خواهید یک نوع محتوا را برای شروع انتخاب کنید، وبلاگ نویسی بهترین گزینه است. وبلاگ‌ها محرک ترافیک ارگانیک و بستری برای به اشتراک گذاری انواع مختلف محتوای دیگر شما نیز هستند. برای تولید محتوا در وبلاگ باید ابتدا نسبت به طراحی سایت شخصی یا طراحی سایت فروشگاهی اقدام کنید. سپس بر اساس یک تقویم محتوایی دقیق محتوای وبلاگ خود را منتشر کنید.
  • فیلم‌ها : ویدئوها یا فیلم‌ها به عنوان آینده محتوای آنلاین شناخته می‌شوند. سیسکو پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال جاری، 82 درصد از کل ترافیک آنلاین از طریق ویدیو ساخته می‌شود.کاربران ویدئوها  را به سایر انواع محتوای وب ترجیح می‌دهند و برندها از آن برای تعامل با مشتری در سراسر پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.
  • مطالعات موردی: 93٪ از مشتریان قبل از خرید محصول به دنبال بررسی آنلاین محصول مورد نظر می‌گردند. مطالعات موردی که داستا‌های رضایت مشتری را بیان می‌کند، روشی قدرتمند برای ارائه این اطمینان به مخاطبان شماست. مطالعات موردی نه تنها ارزش برند را از طریق نمونه‌های واقعی نشان می‌دهند، بلکه گواهی‌هایی را از مشتریان واقعی برای افزایش اعتماد ارائه می‌کنند.
  • محتوای تعاملی: محتوای تعاملی به مشتریان بالقوه این فرصت را می‌دهد که حتی قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرند، مستقیماً با برند شما ارتباط برقرار کنند. انواع محتوای تعاملی شامل آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و غیره است.
  • اینفوگرافیک: اینفوگرافیک‌ها به صورت بصری مجموعه‌ای از اطلاعات پیرامون یک موضوع خاص را نشان می‌دهند.آن‌ها به ویژه برای به اشتراک گذاشتن حجم زیاد و/یا اطلاعات پیچیده در قالب قابل هضم مفید هستند. اینفوگرافیک‌ها همچنین بسیار قابل اشتراک گذاری هستند – آن‌ها 3 برابر بیشتر از هر نوع محتوای دیگری در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • کتاب‌های الکترونیکی: کتاب‌های الکترونیکی معمولاً موضوعات خاص را به صورت مقدماتی پوشش می‌دهند و مخاطبان زیادی را هدف قرار می‌دهند. این نوع محتوا در ازای اطلاعات تماس کاربر ارائه می‌شود.
  • رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی می‌توانند دو هدف را در استراتژی محتوای شما داشته باشند: اول، می‌توانید محتوای اصلی را از طریق پست‌ها و داستان‌ها ایجاد کنید. دوم، می‌توانید محتوای کانال‌های دیگر را با اشتراک‌گذاری آن در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی خود تقویت کنید.
بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا

منظور از استراتژی بازاریابی محتوا شیوه‌ای است که این روش بازاریابی را فرمول بندی و اجرا می‌کنید. در این بخش یک روش چند مرحله‌ای برای تدوین  و اجرای این استراتژی بازاریابی ارائه شده است:

  1. مخاطب هدف خود را پیدا کنید: روی گروهی از افراد با علایق و نیازهای خاص تمرکز کنید. سپس، به سؤالات زیر در مورد مخاطبان هدف خود پاسخ دهید تا بتوانید محتوای مناسب را تولید کنید: آن‌ها از شما چه انتظاری دارند؟ آن‌ها به دنبال غلبه بر چه چالش‌هایی هستند؟ چرا آن‌ها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟ چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید؟ وقت خود را کجا می‌گذرانند؟
  2. هدف گذاری هوشمند انجام دهید: بخش بعدی استراتژی محتوا تعیین اهداف هوشمندانه است. اهداف باید مختص کسب و کار شما باشند. این اهداف احتمالاً مکمل استراتژی بازاریابی و اهداف شرکت شما خواهند بود.
  3. شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را پیدا کنید: در مرحله بعد، شاخص های کلیدی عملکرد را برای اهداف خود تنظیم کنیدشاخص‌های کلیدی عملکرد معیارهای قابل اندازه گیری هستند که می‎توانید از آ‌ن‌ها برای اندازه گیری عملکرد واقعی خود در مقایسه با هدف خود استفاده کنید.
  4. در مورد نوع محتوا و قالب‌های محتوا تصمیم بگیرید:در مرحله بعد باید نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید و قالب‌های محتوای برتر خود را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از آنالیز رقبا و بررسی روندهای صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید استفاده کنید.
  5. کانال‌های محتوای خود را انتخاب کنید: وقتی در مورد نوع محتوایی که با آن بازاریابی می‌کنید تصمیم گرفتید، وقت آن است که تصمیم بگیرید محتوای خود را کجا به اشتراک می‌گذارید؟
  6. بودجه تعیین کنید: آیا برای ایجاد محتوا نیاز به خرید نرم‌افزار یا فناوری دارید؟ آیا نیاز به استخدام بازاریاب یا طراح محتوا (مانند هنرمندان، نویسندگان، ویراستاران، طراحان) دارید؟ آیا نیاز به پرداخت هزینه برای فضای تبلیغاتی دارید؟ پاسخ این سوالات برای تعیین بودجه بازاریابی از طریق محتوا ضرورت دارد.
  7. یک برنامه زمان بندی انتشار محتوا ایجاد کنید: برای اطمینان از اینکه به طور مداوم محتوا تولید می‌کنید و آن را به اشتراک می‌گذارید یک تقویم محتوا تهیه و با تیم خود به اشتراک بگذارید.
  8. تولید و توزیع محتوا: محتوای خود را ایجاد و توزیع کنید تا مخاطبان شما بتوانند آن را مصرف کنند. این مرحله چیزی فراتر از ایجاد محتوای با کیفیت است. به یادگیری ادامه دهید تا محتوای خود را تا جایی که می‌توانید مفید و جذاب کنید. برای این مرحله می‌توانید از خدمات تخصصی تولید محتوا در تهران کمک بگیرید.
  9. نتایج را تجزیه و تحلیل و اندازه گیری کنید: در نهایت، نتایج خود را تجزیه و تحلیل و اندازه گیری کنید تا بتوانید تغییرات لازم را برای افزایش تلاش‌های تولید محتوای خود و دستیابی به مخاطبان بیشتری ایجاد کنید.

مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا علت اصلی استقبال زیاد از این استراتژی بازاریابی در سال‌های اخیر است. مهم‌ترین این مزایای شامل موارد زیر است:

  • ترافیک وب سایت را افزایش می‌دهد: هر کسی که در مورد تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود جدی است، می‌داند که بدون استراتژی محتوای خوب، برنده شدن در سئو غیرممکن است. محتوای موثر پایه و اساس جستجوی ارگانیک و بهترین راه برای هدایت ترافیک بیشتر به وب سایت شما است. هنگامی که به طور مداوم محتوای خوب و مفیدی ایجاد می‌کنید که به سوالات جستجو پاسخ می دهد، گوگل با رتبه‌های بالا در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) به شما پاداش می‌دهد. اگر به تولید محتوای منحصر به فرد و ارزشمند ادامه دهید، از وب سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر نیز درخواست‌هایی برای بک لینک دریافت خواهید کرد.
  • باعث فروش بیشتر می‌شود:بازاریابی و تولید محتوای با کیفیت باعث افزایش فروش و بهبود میزان سودآوری کسب و کارهای مختلف می‌شود.
  • باعث ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌شود: تیم خدمات مشتری شما باید هر روز چند بار به سوالات مشابه پاسخ دهد؟ چه نحوه ثبت نام برای یک سرویس جدید و چه نحوه استفاده از محصول شما، یک وبلاگ آموزنده می‌تواند به این سوالات پاسخ دهد. همچنین، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای تماس با خدمات مشتری، این پاسخ ها را از طریق جستجوی آنلاین بیابند. این به تیم شما زمان بیشتری می دهد تا به جای پاسخ به سوالات، به سایر مشکلات مشتری رسیدگی کند.
بازاریابی محتوا

سخن آخر

بازاریابی محتوا یکی از موثرترین و بهترین استراتژی‌های بازاریابی است که استفاده از آن برای کسب و کارها در حوزه‌های مختلف توصیه می‌شود. تدوین و اجرای دقیق و صحیح این استراتژی بازاریابی مستلزم برخورداری از دانش و تخصص کافی در این زمینه است. بنابراین بسیاری از کسب و کارها تصمیم می‌گیرند تا تدوین استراتژی بازاریابی و تولید محتوای خود را برون سپاری کنند. آژانس برندینگ پلاکت بهترین گزینه برای دریافت این خدمات است. این آژانس برندینگ صفر تا صد تدوین و اجرای استراتژی محتوا برای کسب وکارهای گوناگون را به بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بر عهده می‌گیرد.

 

سوالات متداول

  1. بازاریابی محتوا چیست؟

تولید محتوای ارزشمند با هدف جذب و حفظ مشتریان بر اساس یک برنامه مستند بازاریابی محتوا نامیده می‌شود.

  1. انواع بازاریابی محتوا کدامند؟

وبلاگ‌ها، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها، شبکه‌های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و مطالعات موردی انواع بازاریابی محتوا را تشکیل می‌دهند.

  1. مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

افزایش ترافیک وب سایت، افزایش فروش و بهبود خدمات به مشتریان مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوا به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *