تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار

وقتی کلمه “برند تجاری” را می شنوید ، احتمالاً به طور خودکار به یک آرم فکر می‌کنید. این تصویر ذهنی از ریشه این کلمه ناشی می‌شود. زیرا “براند” به معنای “سوزاندن” و اشاره به سوزاندن یک علامت برای نشان دادن مالکیت دام است. قوس‌های طلایی مک دونالد ، اسکریپت نمادین قرمز کوکا کولا  یا طرح ساده اپل-این موارد همه برندهای تجاری قابل تشخیص هستند. با این حال ، یک برند بسیار بیشتر از یک آرم است و برای ایجاد یک برند قوی ، به تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار نیاز خواهید داشت. برند شما همان چیزی است که مردم در مورد شما و در غیابتان می‌گویند. برند به عنوان یک مفهوم در “قلب و ذهن” مشتریان شما زندگی می‌کند.البته  این بدان معنا نیست که این مفهوم تحت کنترل شما نیست. زیرا شما می‌توانید و آن مفهوم را با اقدامات ، پیام رسانی ، ارتباطات خود ، نحوه تعامل با مشتریان و غیره شکل دهید. اما برای تلاش خود برای موفقیت آمیز ، به یک برنامه نیاز دارید.  این برنامه با نام استراتژی برند شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

استراتژی برندینگ حرفه ای

استراتژی برند چیست؟

پیش از آن که درباره تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار صحبت کنیم، می‌خواهیم بدانیم که استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند،  برنامه‌ای بلند مدت برای دستیابی به یک سری از اهداف بلند مدت است. این اهداف در نهایت منجر به شناسایی برند شما توسط مصرف‌کنندگان می‌شود. یک استراتژی موفق برند شامل رسالت برند ، وعده‌های آن به مشتریان خود و نحوه ارتباط این موارد است.. یک استراتژی برند مجموع آرم ، پالت رنگ یا وب سایت شما نیست. اگرچه این عناصر خلاق برای یک استراتژی موفق برند حائز اهمیت هستند. یک استراتژی برند حول  همه عناصر نامشهود که با گذشت زمان باعث آگاهی از برند ، ارزش برند و احساسات درباره برند می‌شود ، می‌چرخد. هدف اصلی یک استراتژی موفق برند این است که به جهانیان اطلاع دهیم که برند شما وجود دارد. همچنین باید به اطلاع مخاطبان برسانیم که برند شما چه هدفی دارد و چه چیزی آن را تعریف می‌کند.. این استراتژی غالباً بر اساس موفقیت آن (یا عدم موفقیت آن) نیاز به تجدید نظر در طول زمان دارد. اندازه گیری موفقیت یک استراتژی توسعه برند همیشه آسان نیست. اگرچه انواع استراتژی برندینگ با هم متفاوت هستند اما مراحل تدوین آن‌ها شبیه به یکدیگر است. برای مثال  برندسازی و برندینگ بیمارستان با برندسازی برای یک شرکت تولیدی فرآیند نسبتا مشابهی دارند. بنابراین اگر این فرآیند را فرابگیرید می‌توانید برای هر کسب و کاری استراتژی برند تدوین کنید.

پاسخ دادن به سؤالات زیر می تواند اولین قدم در تهیه یک استراتژی موفق برند باشد:

  • اهداف برند شما چیست و چگونه آنها را با آنها ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • برند شما چه مشکلی را حل خواهد کرد و چگونه به نفع مشتریان مورد نظر خود خواهد بود؟
  • مشتریان ایده‌آل خود را چگونه شناسایی می‌کنید؟
  • چه کسی از این برند سود خواهد برد؟
  • مشتریان شما چه احساسی دارند و دوست دارند چه احساسی داشته باشند؟
  • چگونه مشتریان بالقوه را درگیر می‌کنید؟
  • برند شما برای دستیابی به اهداف خود چه شخصیت و لحن صدایی خواهد داشت؟

چرا به تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار نیاز داریم؟

در پاسخ به این سوال که چرا به تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار نیاز داریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به شما کمک می‌کند تصمیمات تجاری خود را اتخاذ کنید: استراتژی برند به شما کمک می‌کند بدانید چه کالاهایی و خدماتی را باید توسعه دهید و چگونه نحوه ارائه و بازاریابی آنها را انجام دهید. این استراتژی جزئیاتی مانند چگونگی تولید محتوا، لحن صوتی را که باید در ارتباطات خود استفاده کنید و .. را نیز مشخص می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند که منسجم و سازگار باشید: یک استراتژی برند موفق اطمینان حاصل می‌کند که شما یک تصویر برند سازگار در قلب و ذهن مشتریان خود ایجاد می‌کنید – و این که تصویر همان چیزی است که شما می‌خواهید باشید.
تدوین استراتژی برندینگ

5  آیتم اساسی در تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار

5 آیتم اساسی در تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار که توجه به آن‌ها ضرورت دارد عبارتند از:

  1. یافتن اهداف: این بسیار خوب است که شما یک محصول یا خدمات شگفت انگیز دارید. اما برقراری ارتباط بیشتر برای آنچه می‌خواهید بدست آورید ، افرادی را که به همان دیدگاه اعتقاد دارند ، جذب می‌کند . بنابراین احتمال خرید آن‌ها از شما زیاد می‌شود. هدف شما در ارتباط با مشتریانتان چیست؟ قصد دارید چه خدمت یا کمکی را به آن‌ها ارائه کنید؟ آن را “هدف” ، “بیانیه ماموریت” یا “چرا” خود بنامید. توجه کنید که مشتریان نسبت به اظهارات اغراق آمیز برند درباره هدف بی اعتماد هستند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که می‌توانید آنچه را که قول می‌دهید ارائه دهید.
  2. شناسایی ارزش‌های اصلی: ارزش‌های شما درست در هسته اصلی برند شما قرار دارد: آنچه می‌خواهید برای آن ایستادگی کنید. برقراری ارتباط با ارزش‌های واضح باعث جذب مشتریانی خواهد شد که این ارزش‌ها را گرامی می‌دارند. این ارزش‌ها همچنین تصمیمات تجاری شما را راهنمایی می‌کنند شما نمی‌توانید همه چیز برای همه باشید! بنابراین روشن کردن ارزش‌های شما به شما در تصمیماتی مانند این که آیا محصولات شما باید از بهترین مواد با کیفیت ساخته شوند؟ یا می‌توانید کیفیت به خطر بیاندازید زیرا قیمت مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار است کمک می‌کند.
  3. ساختن شخصیت برند:اگر برند شما یک شخص بود، چه نوع شخصیتی داشت؟آیا شخصیت برند شما یک مربی خردمند خواهد بود یا یک نوجوان سرکشگر؟پزشک معالج خواهد بود یا یک مربی شخصی که برای دستیابی به نتایج مورد نظر شما با شما همکاری می‌کند؟هرچه تصویر واضح تر باشد ، مفیدتر خواهد بود.
  4. مشخص کردن موقعیت: موقعیت یابی شما همه چیز در مورد ایستادن برای چیزی خاص و معنی دار برای مشتریان است. چیزی که با سایر بازیکنان بازار متفاوت است.شما باید در مورد مزایایی که محصولات و خدماتتان ارائه می‌دهند ، شفاف باشید. برای هر یک از این مزایا ، به یک دلیل برای باور کردن نیاز دارید. برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک مارک شوینده لباسشویی هستید. یک مزیت اساسی ، الزامی که شما باید آن را برآورده کنید ، “تمیز کردن لباس” است. بالاتر و فراتر از آن ، شما باید راه‌هایی را پیدا کنید که بتوانید با رقیبانتان متفاوت و از آن‌ها بهتر باشید – مثلا شاید مواد شوینده شما به افراد اجازه می‌دهد لباس های خود را در دمای پایین شستشو دهند بنابراین ارزش بهتری را فراهم می‌کند. شما همچنین باید مزایای عملکردی و مزایای عاطفی را در نظر بگیرید. مثلا  به عنوان یک دستیار، شما ممکن است در زمینه حسابداری خدماتی را ارائه دهید – این یک مزیت عملکردی است – اما شما همچنین آرامش خاطر مشتریان را فراهم می‌کنید.این می‌تواند یک مزیت عاطفی مهم باشد.
  5. ​ساختن هویت برند: هدف شما در اینجا این است که مشتریان بتوانند برند شما را در تمام ارتباطات خود تشخیص دهند. بنابراین در تمام انتخاب‌های خود برای تهیه دارای‌هایی ملموس دقت کنید و مواردی مانند معانی رنگ و روانشناسی رنگ را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که یک آرم منحصر به فرد دارید. بهترین شرکت طراحی لوگو در تهران می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. آرم خود را روی لوازم اداری، بسته بندی محصول و سایر اشیاء در معرض دید مشتریان خود درج کنید.

سخن آخر

تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار فعالیتی تخصصی و نیازمند برخورداری از تجربه فراوان در این زمینه است. بنابراین توصیه می‌کنیم برای انجام یک برندینگ موفق و حرفه‌ای، از خدمات تدوین استراتژی برند آژانس پلاکت استفاده کنید. کارشناسان آژانس پلاکت از تجربه و تخصص فراوانی در این زمینه برخوردارند. برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه کافیست فرم تماس با ما را تکمیل کرده و منتظر تماس کارشناسان این مجموعه باشید.

تدوین استراتژی برندینگ حرفه ای کسب و کار

سوالات متداول

  1. برند چیست؟

برند تصویری است که یک کسب و کار در ذهن و قلب مشتریان خود ایجاد می‌کند.

  1. استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند یک برنامه طولانی مدت است که چگونگی رسیدن به اهداف کسب و کار شما را مشخص می‌کند.

  1. اهمیت استراتژی برند چیست؟

تدوین استراتژی برند به اخذ تصمیمات صحیح تجاری و منسجم و سازگار بودن در تصمیم گیری‌ها کمک می‌کند.

  1. آیتم‌های اساسی در تدوین استراتژی برند چیست؟

یافتن اهداف، شناسایی ارزش‌های اصلی، ساختن شخصیت برند، مشخص کردن موقعیت و  شکل دهی هویت برند 5 آیتم اساسی در  تدوین استراتژی برند هستند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *