برندسازی و برندینگ بیمارستان

برندهای بیمارستانی برندهای خدماتی محسوب می‌شوند. درست است که مردم اغلب فقط در مواقع ضروری به بیمارستان‌ها مراجعه و از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که آنها فقط یک حق انتخاب دارند. امروزه تعدد مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و سلامت و همچنین ارائه تخصصی خدمات، لزوم برندسازی بیمارستان‌ها را دو چندان نموده است. در این نوشتار درباره‌ مفهوم برندسازی و برندینگ بیمارستان، اهمیت و راهکارهای اجرای آن صحبت خواهیم نمود.

برندسازی بیمارستان چیست؟

براساس سخن انجمن بازاریابی آمریکا؛ “برند” بیمارستان یک نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که خدمات آن بیمارستان را در نظر مخاطبان متمایز از سایر مراکز می‌‌نماید. برندسازی در سیستم بهداشت و درمان حول محور اعتماد و آشنایی ایجاد می شود تا تصویری متمایز از رقبا ایجاد شود.

در کنار مزایای اصلی مانند خدمات با کیفیت، درمان در سطح جهانی، بهترین پزشکان و تجهیزات پزشکی، جنبه‌های مهم دیگری نیز وجود دارد که بیمارستان باید برای برندینگ بر آن تمرکز کند: عناصر تجاری مانند رنگ‌های به کار رفته در طراحی بیمارستان، پوشش پرسنل و رفتار آن‌ها در برخورد با مشتریان. فقط ویژگی‌های فیزیکی نیستند که باعث ایجاد یک نام تجاری می‌شوند، بلکه احساساتی که بیماران و مراجعان بیمارستان به خدمات آن دارند نیز در برندسازی نقش مهمی ایفا می‌کند.

در واقع برندسازی بیمارستان عبارت است از نشانه‌های فیزیکی همچون ظاهر مدرن، زیبا و راحت و احساسات مشتریان درباره‌ خدمات بیمارستان در کنار نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام منتقل شده به مخاطبان. این عناصر اصلی‌ترین اجزای یک برند را تشکیل می‌دهند. برندینگ بیمارستان عبارت است از معنای بخشیدن به نام و خدمات خاص یک بیمارستان با ایجاد و شکل دادن به نام تجاری آن در ذهن مردم و مخاطبان. بیمارستان‌ها با اتخاذ استراتژی برندسازی و برندینگ خدمات پزشکی به مخاطبان دلیلی برای انتخاب خدمات خود در میان رقبا ارائه دهند.

برندسازی بیمارستان

چرا برندسازی و برندینگ بیمارستان مهم است؟

برای زمان‌های طولانی، نام تجاری و برندسازی بیمارستان مسئله مهمی نبود زیرا بیمارستان‌ها تحت مدیریت دولت‌ها بودند و رقابت در میان آن‌ها معنا و مفهومی نداشت. همچنین تعداد بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ارائه دهنده‌ خدمات درمانی بسیار محدود بود و مردم حق انتخاب زیادی نداشتند. اما امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند و با یکدیگر رقابت دارند.

بنابراین صاحبان بیمارستان‌ها باید برای باقی ماندن در رقابت، جلب رضایت مراجعان و وفادارسازی آن‌ها و جذب مراجعان جدید برندسازی کنند. بیمارانی که برای عمل یا اقامت در بیمارستان آماده می‌شوند، معمولاً قبل از مراجعه به بیمارستان اطلاعات مفصلی در مورد خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‌های مختلف و کیفیت آن‌ها جمع آوری می‌کنند.

آن‌ها می‌خواهند در مورد شایستگی‌های بیمارستان‌ها و کیفیت خدمات درمانی آن‌ها اطمینان کسب کنند. اینجاست که برندسازی بیمارستان می‌تواند تفاوت مهمی ایجاد کند. بیمارستان‌هایی که در برندسازی موفق باشند مشتریان بیشتری را جذب خواهند کرد. امروزه بیمارستان‌ها باید بتوانند با برندسازی و مدیریت برند خود تمایز، اعتبار و جذابیت ایجاد کنند. مدیران بیمارستان‌ها باید اعتماد گروه هدف را جلب کنند.

برندسازی بیمارستان چه افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

  • مشتریان بیمارستان: همانطور که گفته شد، برندینگ بیمارستان یک میانبر تصمیم گیری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. حتی در مراکز درمانی کوچ نیز مانند برندینگ کلینیک های درمانی هم، برندینگ نقش موثری دارد.
  • کارکنان و سهامداران بیمارستان: علاوه بر کمک به بیماران در تصمیم گیری، استراتژی‌های برندسازی بیمارستان به شهرت آن کمک نموده و می توانند طیف وسیعی از افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند. پزشکان، پرستاران، کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، بهیاران و سایر افراد شاغل در آن بیمارستان در زمره این افراد هستند. برندسازی بیمارستان بر شهرت و در نتیجه ارزش مادی آن می‌افزاید. از طرف دیگر با وفادارسازی مشتریان قبلی و جذب بیماران جدید با برندسازی درآمد بیمارستان را بیشتر نموده و از این طریق در سهامداران و کارکنان بیمارستان تاثیر خواهد گذاشت. همچنین کارکنان بیمارستان از جمله پزشکان و کارمندان با احساس تعلق به یک برند محبوب و معتبر با رضایت بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

برندینگ بیمارستان

4 قدم آسان برای برندینگ بیمارستان

  • یک وعده تجاری منحصر به فرد داشته باشید: هر استراتژی برندسازی بیمارستان خوب با ایجاد یک هویت نام تجاری منحصر به فرد آغاز می‌شود. اما چه چیزی واقعا یک بیمارستان را منحصر به فرد می‌کند؟ وعده تجاری عبارت است از یک پیشنهاد ارزشمند برای مشتریان. هنگامی که شروع به فکر کردن درباره وعده تجاری خود می‌کنید، به احتمال زیاد به چیزی خواهید رسید که قبلاً توسط رقبای شما استفاده شده است. به تحقیق و آزمایش ادامه دهید تا نتیجه نهایی هم منحصر به فرد باشد و هم کاملاً با نام تجاری جدید مطابقت داشته باشد.

در اینجا مثالی وجود دارد که مطمئناً می‌توانید از آن ایده بگیرید. بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود یکی از مشهورترین بیمارستان‌های کودکان در جهان است. البته که این بیمارستان بخش اعظم شهرت خود را مرهون پزشکان متخصص خود می‌باشد اما نام وعده تجاری جذاب این بیمارستان نیز در محبوبیت آن در نزد افکار عمومی نقش عمده‌ای دارد. نام تجاری این مترادف سلامت کودکان است. دلیل این امر وعده بزرگ نام تجاری آن‌ها است، که می‌توانید در وب سایت این بیمارستام مشاهده کنید: “پیدا کردن درمان. نجات کودکان. »

  • یک هویت بصری برجسته ایجاد کنید: علاقه به زیبایی‌های بصری در طبیعت همه‌ی انسا‌ن‌ها وجود دارد. در واقع همه ما اجازه می‌دهیم حس بینایی بر تصمیمات ما تاثیر بگذارد. یک هویت بصری منحصر به فرد فقط شکل متفاوت برند متمایز از رقبای شما نیست، بلکه کانال دیگری است که باید از طریق آن پیام‌های اصلی برند تجاری خود را به مخاطبان برسانید. طراحی گرافیکی در برندینگ بیمارستان به معنای به کارگیری عوامل و نمادهای تصویری گوناگون برای بیان یک مفهوم یا پیام یا اطلاعات در جهت بیان ویژگی‌ها و وجه تمایز بیمارستان با رقبا است. استفاده از طراحی‌های گرافیکی موثر در طراحی لوگو بیمارستان، طراحی گرافیک نام تجاری و ست های اداری (طراحی کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه و …) بیمارستان در ایجاد ارتباط بصری با مخاطبان و تاثیر گذاری بر آن‌ها نقش بسیار مفید و موثری را ایفا می‌‌کند.
  • از پیشنهادات و انتقادات بیمار استقبال کنید: به جای این که به طور آشکار به بیماران جدید بگویید که بیمارستان شما بهترین برند موجود است. به پیشنهادات، انتقادات و سوالات مراجعان خود خودش دهید و مشکلات احتمالی خود در خدمات رسانی را برطرف کنید. رسانه و روابط عمومی قدرتمند یک ابزار کلیدی در راستای تقویت روابط یک بیمارستان با مخاطبان و مشتریان خود و شرکت ها و سازمان‌های همکار و غیر همکار، رسانه‌ها و عموم افراد جامعه است. همواره بخش پیشنهادات و انتقادات وب سایت بیمارستان را کنترل نموده و از افراد برای انتقال تجربیات خود تشکر کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که از تجربیات آن‌ها در راستای بهبود کیفیت خدمات خود استفاده خواهید کرد.
  • برگزاری کمپینهای تبلیغاتی: با شکوفایی دنیای بازاریابی دیجیتالی با استراتژی‌های بازاریابی ابداعی و کمپین‌های تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی، برندسازی بیمارستان با سرعتی بیشتر از گذشته انجام خواهد شد.

برای مثال برای معرفی برخی از انواع خدمات درمانی مانند جراحی پلاستیک یا خدمات دندانپزشکی، استفاده از قدرت دیجیتال مارکتینگ کاملاً مناسب است. به عنوان مثال، بسیاری از این برندهای بیمارستانی مطرح دنیا از اینفلوئنسرها به عنوان سفیران برند خود استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، بازاریابان ممکن است وظیفه ای چالش برانگیز‌تر در مورد برندهای بیمارستانی بزرگ داشته باشند که انتظار نمی‌رود کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خصوص مد روز یا “پر زرق و برق” داشته باشند. با موسساتی که در جامعه از وجهه جدی‌تری برخوردارند، در بازاریابی به شکلی متفاوت عمل می‌‌کنند. برای این بیمارستان‌ها روش‌هایی مانند برگزاری وبینار ممکن است راه بسیار موثرتری برای برندسازی بیمارستان باشد.

به عنوان مثال، یکی از بزرگترین و مشهورترین کلینیک‌های تحقیقاتی جهان، کلینیک مایو، دارای استراتژی تولید محتوای استاندارد است که کاملاً با نام تجاری بیمارستان آن‌ها مطابقت دارد. آن‌ها دارای یک وبلاگ هستند که شامل مقالات تخصصی مربوط به متخصصان پزشکی و همچنین شرح حال بیماران است.

برندسازی و برندینگ بیمارستان

خدمات تخصصی برندینگ بیمارستان

برندسازی بیمارستان یک فرایند زمانبر و مستلزم بهره‌مندی از دانش کافی در این زمینه است. به همین دلیل استفاده از خدمات تخصصی در امر برندسازی و برندینگ بیمارستان برای موفقیت در امر برندسازی و جذب بیمار جدید و وفادارسازی مشتریان اهمیت زیادی دارد. آژانس پلاکت ارائه دهنده‌ خدمات مشاوره و اجرای برندسازی بیمارستان‌ها و کمپین‌های بازاریابی تخصصی است. برای دریافت مشاوره رایگان برندینگ فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل نموده و منتظر تماس کارشناسان آژانس برندینگ پلاکت باشید.

سوالات متداول

  1. منظور از “برند بیمارستان” چیست؟

مقصود از برند بیمارستان یک نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که خدمات آن بیمارستان را در نظر مخاطبان متمایز از سایر مراکز نشان می‌دهد.

  1. برندسازی بیمارستان چه افرادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟

برندسازی بیمارستان علاوه بر مشتریان، سهامداران و کارکنان بیمارستان را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

  1. اهمیت برندسازی بیمارستان چیست؟

برندسازی بیمارستان برای باقی ماندن در رقابت با سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، جلب رضایت مراجعان وفادارسازی آن‌ها و همچنین جذب مراجعان جدید به یک بیمارستان اهمیت دارد.

  1. مهم‌ترین اقدام‌ها برای برندسازی بیمارستان‌ها کدامند؟

داشتن یک وعده تجاری منحصر به فرد، طراحی یک هویت بصری برجسته، استقبال از نظرات مشتریان و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی مهم‌ترین اقدامات در راستای برندسازی بیمارستان به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *