راهکارهای برندسازی خدمات پزشکی و درمانی

امروزه برندسازی (Branding) در هر صنعت و کسب و کاری ضروری است. صنعت خدمات پزشکی و درمانی و مراقبت‌های بهداشتی نیز از این قاعده مستثنا نیست. تشدید و افزایش رقابت در حوزه‌ی سلامت و بهداشت و درمان در سطح جهان و نیز کشور ما، ضرورت برندسازی خدمات پزشکی و درمانی را دوچندان نموده است. در این نوشتار ضمن بیان اطلاعات جامعی درباره‌ ضرورت، مزایا و ویژگی‌های برندسازی خدمات پزشکی، راهکارهایی مفید برای اجرای موفق برنامه های برندسازی خدمات پزشکی مطرح می‌نماییم.

برندسازی خدمات پزشکی و درمانی چیست؟

برندها یک تصویر ذهنی هستند. برندینگ خدمات پزشکی و درمانی روشی است آن خدمت و کسب و کار در ذهن مشتریان و همکاران تداعی می‌شود. برندینگ پزشکی شامل تصویری است که پزشکان، پرستاران، اعضای هیئت مدیره مراکز درمانی و مهم تر از همه، بیماران از یک پزشک یا مرکز خدمات درمانی در ذهن دارند.

برندسازی خدمات پزشکی به کسب و کارهای این حوزه کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که همانطور که هستند و تمایل دارند دیده و درک می‌شوند: یعنی مورد اعتماد، دلسوز، آگاه، با تجربه و …. برندسازی خدمات پزشکی و سلامت، بیش از یک نام، نشان، لوگو یا پیام، احساس قابل تشخیصی است که این عناصر در مخاطبان بر می‌انگیزد.

به صورت خلاصه برندسازی خدمات پزشکی را می‌توان یک فرایند بلند مدت دانست که به آرامی جایگاه و تصویر یک پزشک یا مرکز درمانی را در ذهن مخاطبان طراحی خواهد کرد و یک تصویر مثبت و ماندگار از آن برای جامعه هدف به وجود خواهد آورد.

برندسازی خدمات درمانی

چرا برندسازی خدمات درمانی و پزشکی ضروری است؟

زمانی بود که نام تجاری مراقبت‌های بهداشتی اهمیت زیادی نداشت. زیرا بیماران حق انتخاب چندانی برای دریافت خدمات درمانی نداشتند. ارائه دهنده خدمات درمانی به آن‌ها اغلب توسط بیمه و محل کار آن‌ها تعیین می‌شد. همچنین کسانی که بیمه نداشتند، در اورژانس و کلینیک‌ها به دنبال درمان بودند. با این حال، همانطور که همه پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌دانند، زمانه تغییر کرده است.

میلیون‌ها بیمار که قبلاً بیمه نشده بودند، اکنون به بازار بیمه خدمات درمانی دسترسی دارند و در مدیریت سلامت خود نقشی فزاینده ایفا می‌کنند. حتی کسانی که بیمه ندارند می‌توانند به مجموعه رو به رشدی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی و داروخانه‌ها دسترسی داشته باشند. معیارهای عملکرد به ارزیابی‌های مبتنی بر ارزش مانند رضایت بیمار تغییر یافته است. همچنین در حال حاضر بیشتر بر پیشگیری از بیماری‌ها تأکید می‌شود.

در حال حاضر برندهای سلامت و مراقبت‌های بهداشتی زیادی در اختیار مشتریان قرار دارد. در نتیجه، توازن نفوذ در روابط تجاری و مصرف کننده در صنعت خدمات بهداشتی درمانی و سلامت به طور چشمگیری به سود مصرف کننده تغییر کرده است. با افزایش قدرت انتخاب مشتریان، مزایای برندسازی خدمات درمانی و پزشکی تا حدی افزایش یافته است که پزشکان و صاحبان کسب و کارهای حوزه بهداشت و درمان نمی‌توانند از آن صرفه نظر کنند.

برندینگ خدمات پزشکی و درمانی چه مزایایی دارد؟

برندسازی درمان موثر و حرفه‌ای، طیف وسیعی از مزایای ارزشمند را برای پزشک و مرکز درمانی به همراه دارد. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از این مزایا می‌پردازیم.

1.برندسازی خدمات پزشکی و درمانی می‌تواند به سازمان‌ها در شناسایی نیازهای مشتریان کمک کند: نیازهای بهداشت و سلامت در جوامع امروز هیچ شباهتی به نیازهای بیماران در سال‌های قبل ندارد. نیازهای بیماران دائما در حال تغییر است. برندسازی به پزشکان و صاحبان مشاغل بهداشت و درمان ابزاری برای درک بهتر تغییر نیازهای بیماران می‌دهد.

تحقیقات برندینگ هم شامل تحقیقات کیفی (از جمله مواردی مانند مصاحبه‌های تک نفره با بیماران) و هم تحقیقات کمی (از جمله ابتکاراتی مانند نظرسنجی‌های آنلاین در سراسر کشور برای تایید یا رد فرضیه های توسعه یافته در مرحله تحقیقات کیفی) است.

بینش های به دست آمده از تحقیقات برندینگ و تبلیغات پزشکی در موقعیت‌یابی بهینه یک برند سلامت، به ویژه در بازارهای پویا و غیرقابل پیش بینی بسیار مهم است. فراتر از تحقیقات برند، مدیریت برند در خدمات درمان و سلامت تضمین می‌کند که برند پزشکی به طور مداوم با تغییر روند بازار و تأثیر آنها بر نیازهای بیمار مطابقت دارد.

2.برندینگ خدمات سلامت بهترین ابزار برای ایجاد اعتماد در بین جامعه هدف است: به سختی می‌توان ویژگی مهم‌تر از اعتماد برای موفقیت یک کسب و کار پزشکی و درمانی فکر کرد.

یک برند خدمات درمانی و سلامت به میزان قابل اعتماد بودن توسط کسانی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد، موفق می‌شود یا شکسته می‌خورد.

وقتی صحبت از برندسازی می شود، اعتماد از طریق همه روش‌ها، از هویت بصری گرفته تا پیام رسانی منتقل می‌شود. رنگ‌ها، عکاسی و تایپوگرافی و … همه و همه به طور قابل ملاحظه‌ای بر این امر اثر می گذارند که آیا یک برند معتبر تلقی می‌شود یا خیر. فراتر از هویت بصری یک برند پزشکی، هویت کلامی آن می‌تواند راه زیادی را برای شناخته شدن آن به عنوان یک رهبر معتمد و متخصص در حوزه بهداشت و درمان پیش ببرد.

همه چیز، از یک صدای مطمئن در نسخه وب سایت، تا انتشار منظم مقالات و راهنماهای طراحی شده برای اطلاع رسانی به بیماران در مورد موضوعات مهم بهداشت و سلامت، راه های اثبات شده برای تقویت یک نام تجاری برای ایجاد اعتماد است.

برندینگ خدمات پزشکی

ویژگی‌های برندینگ خدمات پزشکی و درمانی موفق

1.متمایز بودن برند یا نام تجاری: یک برندینگ پزشکی موفق باید با برند رقبا متمایز باشد. واقعیت این است که برندسازی خدمات درمانی و سلامت تنها یکی از مواردی است که انتخاب بیماران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برندینگ پزشکی به صاحبان مشاغل سلامتی این قدرت را می‌دهد که فرصت های منحصر به فرد برای تمایز در چشم انداز رقابتی را شناسایی کرده و از موقعیت‌های منحصر به فرد و قدرتمند استفاده کنند.

2.هویت برجسته یک برند: یکی از روش های بارز برجسته سازی برندینگ پزشکی، تجدید هویت بصری برند است. یک بررسی کلی در روی برندهای پزشکی نشان می‌دهد که بیشتر این برندها دارای هویتی جدی نیستند. بسیاری از آن‌ها قدیمی هستند و سایر برندها با الهام گرفتن از همان برندهای قدیمی طراحی شده‌اند. پالت های رنگی بسیار شبیه به هم هستند و انتخاب فونت اغلب بسیار ضعیف است. هنگام تجدید هویت بصری، مهم است که قدرت هویت برند را به خاطر بسپارید.

بهترین هویت‌ها نشان دهنده چیزی هستند. به عنوان مثال ، “swoosh” نایک نمادی از الهه بالدار پیروزی و همه ارزش‌های سریع و پیروزمندانه او است. استفاده از نمادها برای انتقال هویت سریع ترین راه است برای بیان متمایز بودن است. هویت بصری شما به مشتریان می‌گوید که چرا با رقبا متفاوت هستید. یک لوگوی ماندگار نشان دهنده یک نام تجاری ماندگار است. سرانجام، هویت شما باید با حداکثر ثبات به کار گرفته شود تا اعتماد را در ذهن مشتریان ایجاد کند.

مهم‌ترین اقدامات برای برندسازی خدمات پزشکی و درمانی

1.بهرهگیری از مشاوره تخصصی برندینگ: برندسازی خدمات سلامت نیازمند برداشتن گام‌های مهم و تخصصی نظیر تدوین بیزینس پلن است. بهره‌گیری از مشاوره متخصصان برای یک برند سازی برندسازی خدمات پزشکی و سلامت موفق اهمیت زیادی دارد.

2.بهره گیری از ابزارهای به روز و آنلاین: بهبود تجربه در بهره‌گیره‌ از خدمات درمانی و سلامت در موفقیت یک برند نقش به سزایی دارد. این روزها، درصد زیادی از تجربه بیماران از دریافت خدمات بهداشتی درمانی خارج از مراکز درمانی و مطب پزشکان اتفاق می‌افتد. تجربه بیمار از خدمات پزشکی با کسب آگاهی آغاز می‌شود، جایی که ابزارهای تجاری مانند بازاریابی محتوا نقش مهمی در تاثیرگذاری بر انتخاب مشتریان دارند.

طراحی وب سایت پزشکی استاندارد که با ابزارهایی مانند سئو بهینه سازی شده، برای بیمارانی که به دنبال پاسخگویی به سوالات خود یا رزرو نوبت هستند، به یک تجربه آنلاین بدون دردسر تبدیل می‌شود.

3.تولید محتوای باکیفیت: وقتی صحبت از برند سازی خدمات پزشکی و درمانی می‌شود، محتوا حرف اول را می‌زند. اما نه هر محتوایی! محتوای جذاب و مهم‌تر از همه مفید. راه‌های قابل قبول زیادی برای آگاهی دادن به جامعه هدف و مشتریان در مورد موضوعات مهم بهداشت و سلامت وجود دارد. این نوع محتوای آموزشی هم برای طیف وسیعی از مخاطبان مناسب است و هم مفید است.

تولید محتوای با کیفیت به مشتریان اطمینان می‌دهد که برند شما راه حل مناسبی برای نیازهای آن‌ها دارد. این کار رتبه سایت شما موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد و وب سایت شما را به عنوان یک منبع اطلاعات معتبر معرفی می کند. در استراتژی بازاریابی خدمات درمانی و سلامت، تولید محتوای استاندارد نقش مهم و اساسی ایفا می کند.

4.بهبود تجربه بیمار رضایت او از دریافت خدمات: داوران نهایی موفقیت برند شما کسانی هستند که به آن‌ها خدمت می‌کنید. با در نظر گرفتن این نکته، مهم است که اطمینان حاصل کنید که برند تجاری شما با نیازها و انتظارات بیماران باشد. شخصیت برند شما باید از لبخند بر چهره کارمندان تا کاربرپسندی رابط وب سایت شما گسترش یابد. فرهنگ یک مرکز درمانی هدفمند و الهام بخش، کارکنان آن را به سفیران برند سوق تبدیل کرده و آن‌ها را برای رسیدگی به نگرانی ها و شکایات مشتریان آماده می‌کند.

چاما بهترین راه برای سنجش عملکرد برند تجاری پزشکی در برابر تجربه بیمار، انجام تحقیقات تجاری است. انجام منظم مصاحبه های عمیق و نظرسنجی‌های آنلاین شما را قادر می سازد تا بفهمید بیماران شما چگونه برند شما را تجربه می‌کنند. بینش‌های کاربردی ناشی از چنین تحقیقاتی فرصت‌های ارزشمندی را برای اطمینان از برجسته بودن برند شما ارائه می‌دهد.

برندسازی خدمات پزشکی

سوالات متداول

  1. برندسازی خدمات پزشکی به چه معناست؟

برندسازی خدمات پزشکی و سلامت را می‌توان یک فرایند بلند مدت دانست که به آرامی جایگاه و تصویر یک پزشک یا مرکز درمانی را در ذهن مخاطبان طراحی خواهد کرد و یک تصویر مثبت و ماندگار از آن برای جامعه هدف به وجود خواهد آورد.

  1. بهترین راه برای سنجش میزان موفقیت یک برند پزشکی چیست؟

بهترین راه برای سنجش عملکرد برند تجاری پزشکی در برابر تجربه بیمار، انجام تحقیقات تجاری است. انجام منظم مصاحبه های عمیق و نظرسنجی‌های آنلاین پزشکان را قادر می می‌سازد تا بفهمند بیماران چگونه برندشان را تجربه می‌کنند.

  1. ویژگی‌های یک محتوای پزشکی باکیفیت چیست؟

جذاب و مفید بودن مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای باکیفیت در حوزه بهداشت و سلامت محسوب می‌شود.

  1. علت ضرورت برندسازی خدمات پزشکی و درمانی چیست؟

امروزه به دلیل تنوع زیاد ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی و رقابت زیاد در این حوزه برندینگ پزشکی ضرورت یافته است.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *