برند چیست؟هر برند چه اجزایی دارد؟

امروزه واژه «برند» برای همه ما واژه‌ای مانوس و متداول است. برند و برندینگ در بازار رقابتی امروز برای همه کسب و کارها به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است. در حقیقت برند می‌تواند برگ برنده بزرگ یک کسب و کار در رقابت با سایر کسب و کارها  باشد. بنابراین اهمیت برندینگ در دنیای امروز کاملا چشمگیر و قابل توجه است.  اما برند چیست؟هر برند چه اجزایی دارد؟ اگر برای دانستن پاسخ این سوالات کنجکاو هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف برند و برندینگ

اشخاص و نهادهای گوناگون تعاریف گوناگونی را برای برند و برندینگ ذکر کرده‌اند. بنابراین پاسخ‌های گوناگونی برای پرسش برند چیست وجود دارد. یک تعریف برند شامل این عبارت است: برند نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشندگان می‌کند.» (انجمن بازاریابی آمریکا).

در تعریف برند به زبان ساده  شما می‌توانید یک  برند را به عنوان ایده یا تصویری در نظر بگیرید که مردم درباره محصولات، خدمات و فعالیت‌های خاص یک شرکت در ذهن دارند. برند یا نام تجاری فقط درباره ویژگی‌های فیزیکی نیست، بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت، محصول یا خدمات آن دارند.

یک محصول می‌تواند به راحتی توسط سایر بازیگران در یک بازار کپی شود.  اما یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود.  به عنوان مثال، پپسی و کوکاکولا طعم بسیار مشابهی دارند.  اما بنا به دلایلی، برخی از مردم بیشتر با کوکاکولا و برخی دیگر با پپسی احساس ارتباط می‌کنند.

تعریف برندینگ با تعریف برند متفاوت است: برندسازی فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. به زبان ساده، برند یک نام تجاری ماندگار در ذهن مخاطب است و برندینگ فرآیند ایجاد و تثبیت آن!

پلاکت؛ آژانس برندینگ و برندسازی در تهران یکی از ارائه دهندگان خدمات برندینگ و سایر خدمات مرتبط با آن در شهر تهران است.

 برند چیست

تاریخچه برند

ممکن است در کنار سوال برند چیست این پرسش برای شما مطرح شود که تاریخچه برند چیست و داستان آن به چه شکل است.

ممکن است تصور کنید که تاریخچه برند یا برندینگ حداکثر  به چند صد سال اخیر باز می‌گردد. در این صورت باید بگوییم که تصور شما کاملا اشتباه است!

برندسازی تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد. بسیاری از تمدن‌های باستانی به منظور فروش کالاهای خود به توده‌ها  از نام تجاری استفاده می‌کردند. در بابل باستان، بازرگانان خریداران را برای خرید کالاهایی از قبیل ادویه جات ترشی جات، شراب و فرش با برندسازی و تکنیک‌های فروش کلامی جذب می‌کردند. آن‌ها برای توضیح  اجناس خود برای مردمی که عمدتاً بی سواد بودند، در مکان‌هایی مانند مصر باستان، یونان و روم، تابلوهای تصویری آویزان می‌کرند.  در دیوارهای شهر باستانی پومپی نشانگر وجود دارد که نشان دهنده نوشتن برای اهداف تبلیغاتی است. بیش از 3000 سال پیش در سلسله ژو غربی چین ، نمایشگاه‌های تجاری برگزار شد. در قرن سیزدهم، پس از یک دوره افول تجاری، صنعت تجارت شروع به بهبود کرد. تجارت بین شرق و غرب برقرار شد، اصناف پیشه وری تشکیل شد و طبقه متوسط شروع به ظهور کرد. برای کنترل تجارت، اصناف برندسازی کالاها با علائم اختصاصی را اجباری کردند. سلسله سونگ عصری از تاریخ چین بود که از سال 960 شروع شد و تا سال 1279 ادامه یافت، این دورانی بسیار غنی  از  فناوری در چین بود. در این دوره، چاپ بلوک، پول کاغذی و مهمتر از همه، یک نوع چاپ ایجاد شد. با بیش از 10000 کاراکتر در زبان آن‌ها، چاپ هنوز یک فرآیند طولانی بود. با این حال، این پیشرفت‌ها راه را برای انواع شکل‌های اولیه برندسازی، از جمله لفاف‌های چاپی، تابلوهای راهنما و تبلیغات چاپی هموار کرد.

4 جزء اصلی برند

پس از پرداختن به پرسش برند چیست و تاریخچه برند، نوبت به پاسخ پرسش دوم می‌رسد: هر برند چه اجزائی دارد؟

در پاسخ به این سوال 4 جزء اصلی برند را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. هویت برند: هویت برند شما درباره این است که می‌خواهید برند شما چگونه درک شود. مهم است که بدانید هویت برند شما چیست و چه می‌خواهید باشد. اگر شما این کار ندانید، شخص دیگر چگونه باید بداند؟اگر هویت برند قوی نداشته باشید، برای شناساندن برند خود با مشکل مواجه خواهید شد.
  2. تصویر برند: تصویر برند شما شبیه به هویت برند شماست. تفاوت تصویر برند با هویت برند در این است که تصویر برند نحوه درک واقعی مشتریان از کالاها، خدمات و شرکت شماست. تصویر برند خود را به عنوان شهرتی که در حال حاضر نزد عموم مردم دارید در نظر بگیرید.
  3. فرهنگ برند: فرهنگ برند به ارزش‌های اصلی شرکت شما و نحوه پایبندی شما نسبت به این ارزش‌هاست. به عنوان مثال نایک را در نظر بگیرید. این شرکت با پخش آگهی‌های بازرگانی از تیم فوتبال زنان در جام جهانی، موقعیت‌ اجتماعی خود را تقویت می‌کند. این‌ها تلاش‌هایی برای برندسازی هستند که از برابری حمایت می‌کند که بخشی از فرهنگ برند نایکی شده است.
  4. شخصیت برند: شخصیت برند شما به ویژگی‌های انسانی که شرکت شما دارد اشاره دارد. توسعه شخصیت برند برای برقراری ارتباط با مخاطبان در سطح احساسی و ایجاد ارتباط با برند شما حیاتی است.

این‌ها چهار مؤلفه اصلی برند هستند که باید هنگام توسعه استراتژی برند خود به آن‌ها توجه کنید. یک برند قوی نیازمند هویت برند، تصویر برند، فرهنگ برند و شخصیت برند است. اجرای یک استراتژی برند موفق که هر چهار مؤلفه را توسعه می‌دهد، اعتماد، وفاداری و آگاهی برند را در میان مخاطبان افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که برندسازی مختص کسب و کار خاصی نیست. همه کسب و کارهای تولیدی و خدماتی نیازمند فعالیت‌های جدی در زمینه برندسازی هستند. از برندسازی و برندینگ بیمارستان گرفته تا برندینگ نوشیدنی‌ها، همه و همه فعالیت‌هایی ضروری، تخصصی و مستلزم وقت و تلاش فراوان به شمار می‌روند.

برندینگ

سخن آخر

در دنیای امروز رقابت زیادی میان کسب و کارهای حوزه‌های مختلف وجود دارد. این رقابت شدید به ارزش و اهمیت برندسازی دامن می‌زند. این که بدانید برند چیست و چه اجزایی دارد قطعا لازم است، اما کافی نیست. اگر خواهان موفقیت در بازار رقابتی و پرتلاطم امروزی هستید، باید برندینگ را به صورت بسیار جدی در دستور کار خود قرار دهید. آژانس برندینگ پلاکت در این مسیر در کنار شماست. این آژانس به صورت تخصصی در زمینه برندسازی و فعالیت‌های مرتبط با آن فعالیت می‌کند. می‌توانید صفر تا صد فرآیند برندسازی کسب و کار خود را به ما بسپارید تا از نتایج آن شگفت زده شوید. اگر در زمینه برندینگ، بازاریابی یا تبلیغات به مشاوره نیاز دارید می‌توانید با تکمیل فرم درخواست مشاوره رایگان از خدمات کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

  1. برند چیست؟

برند شخصیت یک شرکت است. این اولین چیزی است که مصرف کنندگان با دیدن لوگو یا محصول یک شرکت یا شنیدن نام آن به آن فکر می‌کنند یا احساس می‌کنند.

  1. برندینگ چیست؟

فرآیند ایجاد، توسعه و تثبیت برند یک شرکت، برندینگ نامیده می‌شود.

  1. اجزای اصلی یک برند چیست؟

هویت برند، تصویر برند، فرهنگ برند و شخصیت برند 4 جزء اصلی یک برند موفق به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *