بهترین راهکارهای سئو سایت پزشکی

یکی از مهمترین عواملی که در برندینگ پزشکی و مارکتینگ کسب و کارهای حوزه پزشکی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، سئو است. سئو سایت پزشکی، با توجه به مورد استفاده قرار گرفتن فضای آنلاین و فضای دیجیتال برای تمام موضوعات، یکی از مورد جذب مخاطب هدف و جذب بیمار می شود. این مورد سبب شده است که حتی در فضای مجازی، بین مراکز درمانی و حتی پزشکان، رقابت شکل بگیرد. ما در این مقاله به توضیحاتی در مورد سئو سایت پزشکی و بهینه سازی وب سایت پزشکی می پردازیم.

سئو سایت پزشکی چیست؟

سئو پزشکی (Medical SEO) مخفف عبارت Medical Search Engine Optimization است. به صورت کلی، فرآیند سئو و بهینه سازی سایت، موضوعی است که به زمان طولانی و هزینه زیاد احتیاج دارد؛ بنابراین سئو سایت پزشکی بسیار پیچیده است و مراحل زیادی وجود دارد تا پزشک یا وب سایت پزشکی به رتبه های بالا در موتورهای جستجو دست پیدا کند. هنگامی که کاربر برای نوعی از خدمات پزشکی جستجو می کند، ممکن است متن را در رایانه یا تلفن همراه خود تایپ کند و یا ممکن است به صورت صوتی جستجو کنند.

برای مثال، کاربر ممکن است بنویسد یا به صورت صوتی بگوید “پزشک فوق تخصص ریه در مشهد” که طبق این نوشته یا صوت، موتور جستجوی مورد نظر اطلاعات مفیدی را نمایش می دهد. به صفحه نتایج موتورهای جستجو در پاسخ به جستجوی یک کاربر، Search Engine Results Page گفته می شود که این عبارت به اختصار SERP نمایش داده می شود. اگرچه SERP ممکن است در نتایج اولیه خودش صفحاتی حاوی تبلیغات را شامل شود ولی مولفه اصلی در SERP ی که توسط موتور جستجو در نظر گرفته می شود، جستجوی کلمه کلیدی است.

متخصصان سئو سایت پزشکی تمام تلاش خود را می کنند تا SERP ها برای کلمات کلیدی هدفمند ظاهر شود. با این حال، این موضوع خیلی دقیق نیست و برای دستیابی به نتایج خوب، مراحل و زمان زیادی نیاز است. به علاوه مسائلی که در صفحات جستجو مهم است، هر از گاهی می تواند به شدت تغییر کند و همین موضوع باعث می شود احتیاج به زمان طولانی باشد. همچنین جستجوی مکان و سابقه گذشته مطب یا کلینیک پزشکی نیز در سئو وب سایت پزشکی نقش زیادی دارد.

سئو سایت پزشکی

مراحل سئو سایت پزشکی برای ارتقای رتبه جستجو

همانطور که گفتیم، بهینه سازی سایت پزشکی، شامل مراحل زیادی است که به مدت زمان طولانی نیز احتیاج دارد. در زیر به این مراحل اشاره می کنیم:

  1. ممیزی سئو وب سایت پزشکی: اولین کاری که متخصصان سئو پزشکی انجام می دهند، این است که یک ممیزی جامع از بهینه سازی در وب سایت پزشکی انجام دهند. این امر نه تنها مبنایی برای مشاهده نحوه عملکرد وب سایت پزشکی است، بلکه تغییرات وب سایت پزشکی را در نتایج موتور های جستجوگر مد نظر قرار می دهد. ممیزی سئو سایت پزشکی شامل نمره سلامت سایت، تجزیه و تحلیل متون و گرافیک سایت، امنیت کلی وب سایت، شناخت رقبا و تجزیه و تحلیل آنها، امتیاز سرعت صفحه و اطمینان از درست بودن لینک های داخل سایت است.
  2. بهینه سازی سایت پزشکی: سئو سایت پزشکی شامل تجربه کاربر، طراحی سایت پزشکی استاندارد و سایر عناصر اساسی برای بهینه سازی موثر موتور های جستجو است. بدون ساختار مناسب برای بهینه سازی سایت پزشکی، همه استراتژی هایی که باعث تأثیر گذاری بر رتبه بندی سایت می شود، با مشکل روبرو خواهند شد. سئو پزشکی با بهینه سازی صفحه به صفحه سایت، برچسب های عنوان و سایر برچسب ها شروع می شود تا از ساختار مناسب آنها اطمینان حاصل شده و همچنین از شناسه های جغرافیایی صحیح برای رتبه بندی در جستجوی محلی استفاده کند. ساختار صفحه وب سایت، بهینه سازی سرعت صفحه، رتبه بندی کلمات کلیدی، تحقیق در مورد رقبا، تجزیه و تحلیل محتوا، کلمات کلیدی و برچسب ها از جمله کارهایی است که در این مرحله انجام می شود.
  3. بهینه سازی سایت پزشکی برای جستجوی پزشکی محلی: وقتی کاربر یک جستجوی محلی مانند “خدمات بهداشت روانی در تهران” را جستجو می کند، نتایج برتر به شدت تحت تأثیر نزدیکی، ارتباط و بررسی دیگر استراتژی های سئو است. اکثر بیماران مایلند به پزشکی در شهر خود مراجعه کنند؛ به همین دلیل، استراتژی های سئو محلی و شهری برای اقدامات پزشکی بسیار مهم هستند. بدون سئو پزشکی محلی به عنوان بخشی از استراتژی کلی سئو، مرکز خدمات درمانی ممکن است مهمترین منبع جذب بیماران جدید محلی به صورت آنلاین را از دست بدهد.
  4. بازاریابی محتوا و ایجاد بک لینک: وقتی صحبت از سئو سایت پزشکی می شود، تولید محتوای پزشکی مهمترین موضوع است. داشتن محتوای مرتبط و با کیفیت در وب سایت، نه تنها به بیماران نشان می دهد که شما اطلاعات زیادی از بیماری آنها دارید و در زمینه هایی که برای آنها مهم است، تخصص دارید، بلکه به موتور های جستجو نیز نشان می دهد که وب سایت شما معتبر است. ارسال مرتب مطالب تازه در قالب وبلاگ، مزایای زیادی دارد که به سایت پزشکی شما امکان می دهد که اطلاعات خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. انتشار محتوای جدید برای وب سایت، یکی از بهترین امکان ها برای دسترسی به بیماران جدید است و قطعاً باید بخشی از برنامه کلی دیجیتال مارکتینگ برای سایت پزشکی شما باشد. بازاریابی محتوا همچنین می تواند به سایت پزشکی شما در رتبه بندی کلمات کلیدی جدید کمک کند. اگر موضوعات محلی برای سایت شما اثر بخش است، در مورد موضوعات محلی بنویسید و رتبه سئو سایت پزشکی محلی خود را افزایش دهید.

به طور کلی، بازاریابی محتوا به همراه ایجاد بک لینک به وب سایت پزشکی شما کمک می کند در نتایج موتور های جستجو، رتبه بالاتری داشته باشید. محتوای وب سایت و ساختار آن، عامل شماره یک در رتبه بندی سئو است و محتوای با کیفیت بالا و بدون سرقت ادبی به رتبه بندی بهتر و بهینه سازی سایت پزشکی کمک می کند. محتوای با کیفیت همچنین قدرت دامنه وب سایت را افزایش داده و در نتیجه امتیاز خوبی برای کلمات کلیدی خاص شما ایجاد می کند.

  1. بررسی نظرات مراجعین: یکی دیگر از مهمترین عوامل رتبه بندی، نتایج جستجوی محلی و نظرات مراجعین هستند. بسیار مهم است که وب سایت پزشکی شما، تا آنجا که ممکن است نظرات خوب از بیماران دریافت کند. در این نتایج، نظرات کاربرانی که روشهای خاصی را مطرح کرده اند که برای سئو سایت پزشکی مفید است، به دریافت رتبه بالاتر کمک می کند.

سئو پزشکی

استراتژی های سئو سایت پزشکی

  • از کلمات کلیدی طولانی تر و محتوای مبتنی بر مکان استفاده شود.
  • هنگام بهینه سازی محتوای، کلمات کلیدی پزشکی مناسب را هدف قرار دهید.
  • به صورت متوالی محتوای با کیفیت به وب سایت پزشکی خود اضافه کنید.
  • بهینه سازی عناصر بصری مانند ویدئو
  • بهینه سازی برای سرعت وب سایت، امنیت و قابلیت استفاده از سایت پزشکی با تلفن همراه
  • استفاده از تبلیغات پزشکی دیجیتال، لینک های خارجی و ترافیک رسانه های اجتماعی
  • استفاده از سئوی محلی

اقدامات لازم برای سئو سایت پزشکی

برای رتبه های بالای نتایج گوگل، سئوی پزشکی یک فرایند ثابت است و احتیاج به پیگیری و بررسی دائمی دارد. این کار زمان بر است، نیاز به دانش عمیق در مورد روشهای پزشکی خود و فناوری موتورهای جستجو دارد. برای دستیابی به نتایج واقعی هم پول و هم زمان صرف می کند و هیچ وقت نباید متوقف شود.

به علاوه سئو سایت پزشکی برای یک سایت پزشکی، به شناخت کلینیک و مهارت های نوشتن محتوا، تخصص در الگوریتم های موتورهای جستجو، آگاهی از بهترین شیوه های دیجیتالی، واقف بودن به رفتار بیماران، طراحی وب سایت به صورت جذاب و… بستگی دارد. به طور کلی، اقدامات لازم برای سئو وب سایت پزشکی شامل موارد زیر است:

  • افزایش بازدید وب سایت پزشکی
  • رتبه بندی کلمات کلیدی بالاتر و استفاده از آنها
  • جذب بیماران واقعی جدید از راه صحیح
  • تفکر گروهی در مورد این موضوع و بهره گیری از نظرات سایر اعضا
  • بازدید از وب سایت پزشکی بعد از اعمال تغییرات
  • اعتماد نکردن به تبلیغاتی که شامل هزینه می شود.
  • شهرت وب سایت باید به صورت طبیعی، در گذر زمان و به واسطه عملکرد صحیح پزشکان در مرکز درمانی به دست آمده باشد.
  • استفاده از نظرات کاربران
  • کمک به استراتژی و برنامه ریزی مدیکال مارکتینگ
  • پیگیری و بهینه سازی سایت به صورت یک قرار ثابت مثلا ماهانه

سئو وب سایت پزشکی

تفاوت سئو پزشکی و تبلیغات آنلاین

سئو و تبلیغات آنلاین، تاکتیک های مشابهی دارند که با یکدیگر تداخل دارند ولی متفاوت هستند، اما بسیاری از کارشناسان تبلیغات آنلاین معتقدند که سئو و تبلیغات آنلاین یکدیگر را معرفی می کنند. حتی با داشتن شرایط خوب سئو سایت پزشکی، سئو نمی تواند جایگزین تبلیغات آنلاین به ویژه adwords گوگل در صورت انجام صحیح آن شود. در واقع رتبه بندی سئو و تبلیغات آنلاین مکمل یکدیگر هستند.

برای مثال، سایت پزشکی یک مرکز درمانی، دارای رتبه بندی عالی سئو برای همه خدمات اصلی است. اگر این مرکز درمانی برای مدت زمان سه ماه، شروع به تبلیغات آنلاین در گوگل کند، متوجه خواهد شد که تعداد بیماران، افزایش قابل توجهی دارد. برای اینکه ثابت شود تبلیغات آنلاین برای این مرکز درمانی جواب داده است، می توان به سابقه جذب بیمار برای سه ماه قبل از شروع تبلیغات آنلاین مراجعه کرد. البته تمام این تغییرات به شرط داشتن رتبه بندی عالی در موتور های جستجو است. در برندینگ کلینیک پزشکی، وجود همزمان سئو وب سایت و تبلیغات آنلاین می تواند بسیار موثر در جذب مخاطب باشد.

مزایای سئو برای ارتقای وب سایت پزشکی

  • آگاهی کاربر از برند، شهرت و خدمات پزشکی سایت
  • بهبود خدمات پزشکی بر اساس نظرات، انتقادات و پیشنهاد کاربران
  • جذب بیمار جدید و درآمد بیشتر

معایب کلی سئو سایت پزشکی

  • طول کشیدن مدت زمان طولانی برای اثر بخشی سئو پزشکی روی وب سایت
  • صرف هزینه به نسبت بالا برای ارتقای سایت از طریق سئوی پزشکی

بهینه سازی سایت پزشکی

سوالات متداول

  1. سئو پزشکی چیست؟

سئو پزشکی مخفف عبارت Medical Search Engine Optimization است. بیشتر جستجوهای آنلاین روی موتور های جستجو انجام می شود. سئو پزشکی بر نحوه عملکرد موتور های جستجو تمرکز می کند و می تواند خدمات پزشکی را ارتقا دهد.

  1. بهینه سازی سایت پزشکی چگونه کار می کند؟

سئو پزشکی به بهینه سازی سایت پزشکی کمک می کند. برای مثال بیماران ترجیح می دهند به پزشکی در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنند، بنابراین به دلیل اینکه ممکن است واژه های جستجو شده، شامل یک محله یا شهر خاص باشد، سئو باید روی کلمات کلیدی خاص متمرکز شود.

  1. چقدر طول می کشد تا سئو سایت پزشکی اثر کند؟

پاسخ به این سوال بسیار دشوار است و به عوامل زیادی بستگی دارد. قدرت دامنه، نوع رقابت، محل مرکز درمانی شما، ساختار وب سایت و اطلاعات قرار گرفته روی آن، کیفیت محتوای وب سایت، لینک های ورودی و خروجی و به گفته مدیر عامل گوگل بیش از 200 عامل دیگر وجود دارد که روی مدت زمان اثربخشی این موضوع، بسیار تاثیرگذار است.

  1. ابزارهای سئو سایت پزشکی چیست؟

ابزارهای سئو، اطلاعات و هشدارهایی در مورد سلامت کلی و موفقیت وب سایت ارائه می دهد. این ابزار ها به آگاهی از فرصت ها و شناسایی نقاط ضعف یا مسائلی که ممکن است شما را از رتبه بندی و به دست آوردن بازدید در SERP ها باز دارد، کمک می کند.

  1. آیا سئو پزشکی شامل هزینه می شود؟

سئو پزشکی یا بهینه سازی موتور های جستجو برای وب سایت پزشکی، بخشی از مسائل مربوط به بازاریابی جستجو است که از استراتژی های طبیعی برای جلب توجه در SERP استفاده می کند و شامل هزینه برای قرار دادن در SERP ها نمی شود.

  1. بهترین راه برای سئو وب سایت پزشکی چیست؟

استخدام یک متخصص سئو پزشکی تا حضور سایت در موتور های جستجوگر را بهینه سازی کند و همچنین در استفاده تخصصی از ابزارها مهارت داشته باشد، بهترین راه برای سئو وب سایت پزشکی است.

  1. آیا جستجو به وسیله تلفن همراه نیز برای رتبه بندی سئو مهم است؟

بله، گوگل برای مطالعه تجربه کاربران، سرعت سایت و محتوا، در ابتدا خواندن سایت تلفن همراه را آغاز می کند. گوگل حتی گرافیک متفاوت برای تلفن های همراه طراحی کرده است و طبق بررسی ها،82 درصد از بیماران، خدمات پزشکی را با استفاده از تلفن همراه جست و جو می کنند.

  1. چرا باید نگران رتبه سایت در نتایج موتور جستجو بود؟

ساده ترین مسئله این است که اگر بیماران نتوانند وب سایت پزشکی شما را به صورت آنلاین پیدا کنند، یک ضرر بزرگ برای شما و مرکز درمانی شما است. افرادی هم که ممکن است شما را با نام جستجو کنند، فقط می توانند اطلاعات کمی در مورد شما کسب کنند که به ندرت به آنها اجازه می دهد تعیین کنند که آیا شما دارای ویژگی هایی هستید که آنها در پزشک خود به دنبال آن هستند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *