آموزش نحوه نوشتن بیزینس پلن به زبان ساده

در عصری که بیش از 20 درصد از شرکت‌های کوچک در سال اول شکست می‌خورند، داشتن یک طرح کسب‌وکار شفاف و سنجیده اولین گام مهم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای موفقیت بلندمدت است. طرح های کسب و کار یا ابزاری ضروری برای همه کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار هستند. آموزش نحوه نوشتن بیزینس پلن به زبان ساده موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.  در این مقاله به زبان ساده نحوه تدوین گام به گام طرح‌های کسب‌وکار را توضیح خواهیم داد.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن چیست؟

در پاسخ به سوال بیزینس پلن چیست می‌توان گفت که طرح کسب و کار یک جزء حیاتی برای راه اندازی هر شرکت و کسب‌وکاری است. طرح کسب‌وکار برای تامین مالی، مستندسازی مدل کسب و کار، ترسیم پیش‌بینی‌های مالی و تبدیل آن ایده کسب‌وکار به واقعیت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.تدوین طرح کسب‌وکار به دلایل زیر انجام می‌شود:

  1. ملموس کردن یک ایده: طرح کسب و کار راهی است یک کارآفرین مشتاق، برای اثبات اینکه یک ایده تجاری واقعا ارزش دنبال کردن را دارد.
  2. مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت: طرح‌های تجاری می‌توانند ده‌ها یا حتی صدها صفحه را دربر گیرند تا توضیح دهند که اهداف یک کسب‌وکار چیست و چگونه کسب‌وکار به آن‌ها دست خواهد یافت.
  3. تامین مالی از سرمایه گذاران: از آنجایی که محتویات طرح‌های کسب‌وکار حول محور موفقیت کسب و کارها، شکست و کسب سود است، طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای تامین سرمایه استفاده می‌شود. این سند روش کارآفرینی است که به سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه نشان می‌دهد که چگونه سرمایه آن‌ها به کار گرفته می‌شود و چگونه به رونق کسب و کار کمک می‌کند.

مقاله راهنمای جامع تدوین بیزینس پلن یا طرح کسب و کار می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره چیستی و ضرورت بیزنس پلن در اختیار شما قرار دهد. در ادامه فراتر از مباحث تئوری به آموزش کاربردی نحوه نوشتن طراحی بیزینس پلن خواهیم پرداخت.

آموزش گام به گام نحوه نوشتن بیزینس پلن

آموزش گام به گام نحوه نوشتن بیزینس پلن می‌تواند برای همه کارآفرینانی که قصد تبدیل ایده‌های کاری خود به واقعیت را دارند  مفید واقع شود:

  1. یک خلاصه از ایده‌ای که برای کسب‌وکارتان دارید بنویسید: مشخص کنید که دقیقا چه کاری می‌خواهید انجام دهید و هدف شما از راه‌اندازی این کسب‌وکار چیست. خلاصه اجرایی اولین قدم بسیار مهم در کسب و کار شماست. شما باید بتوانید حقایق اساسی کسب و کار خود را در قالب جملات کوتاه بیان کنید. این خلاصه باید نام کسب و کار شما، محصولات یا خدماتی که می‌فروشید و بازاری که وارد آن می شوید را نشان دهد.
  2. اهداف کسب‌وکارتان را به وسیله طوفان فکری مشخص کنید: اهداف نوشته شده در این بخش باید شامل اهداف مالی و غیرمالی باشند. برای مثال مبلغ سودی که می‌خواهید بدست آورید و ارائه خدمات عالی به طیف خاصی از مردم نمونه‌هایی از اهداف مالی و غیر مالی یک کسب‌وکار هستند. ممکن است بخواهید تعداد معینی از فالوورها را در کانال های اجتماعی به دست آورید یا نرخ تعامل خود را افزایش دهید.  هدف دیگر می‌تواند جذب سرمایه‌گذاران جدید یا یافتن کمک‌های بلاعوض باشد.
  3. خدمات یا محصولات خود را شرح دهید: طرح کسب و کار باید بخشی داشته باشد که خدمات یا محصولاتی را که ارائه می‌کنید توضیح دهد. این قسمتی است که در آن شما باید توضیح دهید که چگونه محصولا ت و خدمات شما در بازار فعلی جای می‌گیرند یا چیزی ضروری یا کاملا جدید را ارائه می‌دهند. این بخشی از طرح کسب و کار است که در آن می‌توانید تخصص و رویکرد متفاوت خود را با عمق بیشتری توضیح دهید. نشان دهید که چگونه چیزی که ارائه می‌کنید برای بازار حیاتی است و شکاف مهمی را پر می‌کند.
  4. برنامه مالی ایجاد کنید: به غیر از اهداف مالی، شما باید بودجه داشته باشید و هزینه‌های هفتگی، ماهانه و سالانه کسب‌وکار خود را مشخص کنید. چندین نوع هزینه مختلف برای در نظر گرفتن وجود دارد، مانند هزینه های عملیاتی. هزینه اجاره برای کسب و کار شما اولین هزینه بزرگی است که در بودجه شما لحاظ می‌شود. اگر کسب و کار شما آنلاین یا مجازی است، هزینه ای که جایگزین اجاره می‌شود، نرم افزاری است که عملیات مجازی شما را حفظ می‌کند. هزینه های بهترین روش های تبلیغات و بازاریابی  باید گزینه بعدی در لیست شما باشد. اختصاص پول برای اطمینان از اینکه مردم در مورد کسب و کار شما می دانند به اندازه اطمینان از عملکرد آن مهم است. اگرچه نمی‌توانید فاجعه‌ها را پیش‌بینی کنید، اما احتمالاً هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد که در مقطعی از زمان برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌شود. مهم است که این هزینه های احتمالی را در برنامه های مالی خود لحاظ کنید تا بعدا غافلگیر نشوید

به یاد داشته باشید که طراحی بیزنس پلن برای کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای مهم است. بیزنس پلن به شما کمک می‌کند بتوانید تعیین کنید که کسب‌وکارتان کجاست و می‌خواهید به کجا برود. رشد کسب و کار شما نیاز به یک چشم انداز دارد و ارائه یک نقشه راه در قالب یک طرح کسب و کار شما را برای موفقیت آماده می‌کند.

نحوه نوشتن بیزینس پلن

نکاتی برای موفقیت در نوشتن بیزینس پلن

نحوه نوشتن بیزینس پلن می‌تواند بر موفقیت کسب‌وکار شما تاثیرگذار باشد. دراین بخش به معرفی مهم‌ترین نکات و ترفندهایی که می‌تواند در تدوین طرح کسب‌وکار به شما کمک کند می‌پردازیم:

  • حقیقات بازار را انجام دهید: هر طرح تجاری باید با تحلیل بازار شروع شود. این شامل تجزیه و تحلیل دقیق عرضه و تقاضا در بازار است. هدف اصلی تجزیه و تحلیل بازار این است که تأیید کند یک فرصت تجاری استفاده نشده در صنعت شما وجود دارد. تجزیه و تحلیل بازار همچنین باید شامل مطالعه روندهای صنعت، رفتارهای خرید و عادات مصرف کننده، همراه با مقایسه رقبای موجود باشد. زمانی را از روز خود برای گپ زدن با مشتریان اختصاص دهید و با بازیگران مختلف بازار صحبت کنید. هرگز به تحقیقات آنلاین اکتفا نکنید.
  • در برنامه‌ریزی مالی دقیق باشید: مهم است که دقیق باشید و فهرستی از تمام منابع مورد نیاز برای شروع و راه اندازی کسب و کار خود تهیه کنید: اجاره، قبوض گاز و برق، مواد، مبلمان، لوازم التحریر، نظافت و نگهداری، بیمه، هزینه‌های کارکنان، حق الزحمه حسابدار و وکیل، هزینه های آموزشی، بازاریابی و تبلیغات، ارتباطات، هزینه های سفر و غیره. تخمین برخی از هزینه‌ها فقط با مشاهده قیمت‌ها به صورت آنلاین یا در فروشگاه مورد علاقه شما آسان است. در حالی که رمزگشایی برخی دیگر دشوارتر است – اینجا جایی است که باید از تامین کنندگان بالقوه درخواست قیمت کنید.
  • فصلی بودن را فراموش نکنید فعالیت هر کسب و کار تحت تأثیر فصلی بودن است. تعطیلات مدرسه ، تعطیلات نوروز یا حتی روز ولنتاین یا روز مادر. فصلی بودن تأثیر زیادی بر میزان گردش مالی کسب و کار شما و در نتیجه میزان پول نقد در دسترس دارد. برای شما ضروری است که هنگام انجام پیش‌بینی مالی طرح کسب‌وکارتان، آن را در نظر بگیرید.
  • مطمئن شوید که پیش‌بینی می‌کنید چه چیزی ممکن است خوب پیش نرود: خوب است که هنگام راه اندازی کسب و کار خود خوش بین باشید، با این حال، این یک واقعیت است که همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود: ممکن است زمان شروع فعالیت شما از آنچه در ابتدا فکر می‌کردید بیشتر طول بکشد. حتی اگر در ابتدا قصد دارید شبانه روز کار کنید، روزها فقط 24 ساعته هستند و باید برای خانواده خود وقت بگذارید و استراحت مناسبی داشته باشید. رویدادهای غیرمنتظره همچنین می‌توانند سرعت شما را کاهش دهند، مانند ساعت‌هایی که برای تعقیب مشتری که هنوز پولی به شما نداده است سپری می‌کنید یا تغییر در قوانینی که مستلزم تغییرات شدید در کسب‌وکار شما استو برنامه ریزی برای شرایط اضطراری کلیدی است. بنابراین هنگام نوشتن طرح کسب و کار خود مطمئن شوید که پول کافی برای مقابله با هر رویداد غیرمنتظره‌ای در اختیار دارید.
آموزش گام به گام نحوه نوشتن بیزینس پلن

سخن آخر

اگرچه نحوه نوشتن بیزینس پلن ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، در حقیقت سرشار از جزئیات و ریزه‌کاری‌های مهمی است که توجه به آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه می‌شود که برای تدوین طرح کسب‌وکار خود از کمک حرفه‌ای استفاده کنید. آژانس برندینگ پلاکت می‌تواند در این زمینه به شمار کمک کند. برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان این مجموعخ کافیست فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل کرده و متظر تماس کارشناسان این مجموعه باشید.

 

سوالات متداول

  1. بیزینس پلن چیست؟

طرح کسب و کار یک استراتژی مستند برای یک کسب و کار است که اهداف و برنامه‌های آن برای دستیابی به آن‌ها را برجسته می‌کند.

  1. مراحل طراحی بیزینس پلن کدامند؟

نوشتن خلاصه کسب‌وکار، مشخص کردن اهداف، شرح محصولات و خدمات و برنامه‌ریزی مالی 4 مرحله اصلی نوشتن طرح کسب و کار هستند.

  1. اهمیت تحقیقات بازار چیست؟

پیش از تدوین طرح کسب و کار لازم است تحقیقات بازار را انجام دهیم تا از شرایط موجود و رندهای حاکم بر صنعت مورد فعالیت خود مطلع شویم.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *