راهنمای جامع برندینگ پزشکی

“برند “(Brand) کلمه‌ای آشنا است که همه روزه دفعات زیادی به گوش می خورد. اما بسیاری از صاحبان کسب و کارهای حوزه سلامت متوجه معنای حقیقی و اهمیت فراوان این اصطلاح نیستند. برند تجاری نشان دهنده شخصیت و نوید محصولات و خدمات، نوع نگاه، احساس و عملکرد شماست. اولین چیزی که بیشتر بیماران، مشتریان یا سرمایه گذاران شما می بینند امکانات یا کارکنان شما نیست، بلکه برند شماست.

ایجاد یک برند موفق در صنعت پزشکی یا برندینگ پزشکی یک فرآیند پیچیده است. این فرایند از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود. نتیجه یک مدیکال برندینگ (Branding Medical) موفق، تبلیغ دهان به دهان و وفاداری پایدار مشتریان است که موثرتر از موفقیت انواع کمپین‌های بازاریابی خواهد بود. در این مقاله اطلاعات جامعی را درباره برندینگ پزشکی یا مدیکال برندنیگ در اختیار علاقه‌مندان به این موضوع قرار خواهیم داد.

برندینگ حوزه پزشکی

برندینگ پزشکی چیست؟

اولین قدم در طراحی برند پزشکی، توجه به مفهوم مارک یا برند است. نام تجاری بعضا با بازاریابی اشتباه گرفته می‌شود. اما این دو مفاهیمی بسیار متفاوت هستند. برند نشان دهنده‌ی هویت یک کسب و کار است. هویت یک کسب و کار دربرگیرنده‌ مولفه‌های بسیاری است. از طراحی آرم کسب و کار گرفته تا زبان موجود در مطالب منتشر شده ‌و نحوه پاسخگویی نمایندگان کسب و کار به تلفن. در حالی که برخی از عناصر یک مارک مانند رنگ‌های موجود در آرم یا تصاویر موجود در وب سایت آن ثابت هستند، سایر مولفه‌های برند همچون نحوه برخورد پرسنل با بیماران گذرا و مقطعی هستند.

همانطور که در حال ایجاد برند پزشکی خود هستید، مهم است که بدانید آنچه را که به عنوان نام تجاری خود مطرح می کنید، توسط مشتری قابل تفسیر است. موفق ترین مارک ها به شکل نسبتاً مطلوبی توسط مشتریان قابل درک هستند و ظاهر پایداری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

به طوری که مشتریان پس از مواجه شدن با آن برند بلافاصله آن را تشخیص خواهند داد. به خاطر داشته باشید که ایجاد برند پزشکی شما قبل از هرگونه تلاش در زمینه بازاریابی است. شما طی ماه ها و سال های آینده کمپین های مختلف بازاریابی را پشت سر خواهید گذاشت، اما برند پزشکی شما باید ثابت بماند تا مشتریان بتوانند به راحتی تشخیص دهند که چه کسب و کاری در پشت این تبلیغات است.

برندینگ پزشکی

اهمیت برندسازی پزشکی

امروزه اغلب انتخاب‌های افراد در هنگام خرید محصول یا دریافت خدمات، بر اساس تاثیرات برندسازی صاحبان کسب و کارهای مختلف صورت می‌گیرد. در کسب و کارهای مختلف، از جمله پزشکی، مشتریان به سمت برندهایی سوق داده می‌شوند که می‌توانند با مفهوم برند یا با کیفیت آن برند ارتباط برقرار کنند. توسعه برندینگ پزشکی پایه و اساس استراتژی بازاریابی مشاغل مختلف است. برند پزشکی ارزش اصلی خدمات بهداشتی درمانی را برای مخاطبان خود تعریف می‌کند. همچنین مدیکال برندینگ به مشتریان برند، وعده کسب تجربه ای منحصر بفرد در زمینه استفاده از خدمات پزشکی آن مرکز را می‌دهد.

برندینگ حرفه پزشکی

برندینگ حرفه پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا سلامتی مهم‌ترین چیز در زندگی مردم به شمار می‌رود. ممکن است فردی خریدهای روزمره خود را یک برند یا فروشنده ناشناس انجام دهد، اما در خدمات پزشکی اینگونه نیست. در مسائل مربوط به خدمات پزشکی و درمانی افراد باید بتوانند به ارائه دهندگان خدمات پزشکی اعتماد کنند. این امر مستلزم ساخت یک برند پزشکی قدرتمند است. برندسازی همچنین موجب به وجود آمدن وجه تمایز میان رقبا می‌شود.

برندسازی پزشکی

مزایای مدیکال برندینگ

در این بخش از مقاله مهم‌ترین مزایای برندسازی پزشکی را مطرح می‌کنیم.

  1. اعتماد سازی برای بیماران: اولین و مهم‌ترین مزیت مدیکال برندینگ، جلب اعتماد بیماران و مخاطبان است.
  2. افزایش شهرت پزشک و مرکز درمانی: برندسازی موجب شناخته شدن و به شهرت رسیدن پزشک و مرکز درمانی می‌گردد.
  3. کسب مزیت رقابتی: برندسازی برای تجارت پزشکی یک مزیت محسوب شده و باعث می‌شود در میان رقبا بهتر دیده شوید.
  4. وفادارسازی مشتریان و تبلیغات دهان به دهان: موثرترین روش بازاریابی توسط شبکه مشتریان و تبلیغات دهان به دهان صورت می‌گیرد. برندسازی پزشکی بر مبنای ارتباط عاطفی قوی با مخاطب هدف باعث ایجاد کانال ارتباطی قوی و ایجاد شبکه‌ای از مشتریان می‌شود. این ارتباط قوی همچنین تبلیغات دهان به دهان در بین بیماران را به وجود می‌آورد.
  5. افزایش مشتری و مراجع: برندینگ پزشکی یا مدیکال برندینگ با تاکید بر ویژگی‌های خاص هر پزشک به جذب بیمار بیشتر کمک می‌کند.
  6. به وجود آوردن فرصت‌های مناسب برای پیشرفت: برندینگ در تجارت پزشکی با جلب مشارکت رهبران و سهامداران شانس دستیابی به فرصت‌های پیشرفت را افزایش می‌دهد.

گام‌های اساسی در برندسازی پزشکی

برندینگ در حوزه تجارت پزشکی نیازمند طی کردن سه مرحله اساسی است:

  1. به جامعه‌ مخاطبان وجود خود را اطلاع دهید: اولین گام در برندینگ حوزه پزشکی این است که به جامعه مخاطبان خود اطلاع دهید که شما هم در میان صدها کلینیک زیبایی، داروخانه، چشم پزشک، متخصص ارتوپدی و … حضور دارید.
  2. ایجاد تمایز با رقیبان: دومین گام در برندینگ پزشکی ایجاد تمایز میان خود و رقبایتان است. این تمایز می‌تواند با ارائه خدماتی متفاوت، امکانات رفاهی بیشتر و …ایجاد شود. به منظور ایجاد این وجه تمایز می‌توانید از خدمات آژانس پلاکت در برندینگ و برندسازی استفاده کنید.
  3. وجه تمایز خود با همکارانتان را فریاد بزنید!: آخرین مرحله اصلی برندسازی پزشکی نشان دادن وجه تمایز میان شما و همکارانتان به جامعه هدف است. برای این کار ابزار و رسانه‌های زیادی وجود دارد. طراحی سایت، تولید و انتشار محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کمپینهای تبلیغاتی از جمله مهم‌ترین این ابزارها هستند.

مدیکال برندینگ

نکات مهم در رابطه با برندینگ سلامت

  • برای برندینگ پزشکی موفق باید از یک تیم قوی و متخصص استفاده کنید:

    برندسازی تخصصی جامعه پزشکی نیازمند تجربه، دانش و مهارت زیادی است. به همین دلیل بهره‌گیری از تیم‌های حرفه‌ای و متخصص در این حوزه ضرورت دارد. استفاده از مشاوره برندینگ تخصصی می‌تواند موفقیت‌های بی نظیری را برای کسب و کارهای حوزه پزشکی به ارمغان بیاورد. همچنین استفاده از مشاوره کسب و کارهای حوزه پزشکی و سلامت در راستای برندینگ نیز بسیار موثر است.

  • فرایند برندینگ حرفه‌ای پزشکی زمانبر است:

    به طور کلی فرآیند برندسازی در هر حیطه‌ای نیاز به زمان دارد. عجله کردن در طی این فرایند، ممکن است به مراحل ساخت برند لطمات جدی وارد کند. زمان لازم برای ساخت یک برند پزشکی موفق به طور متوسط بین ۲ تا ۵ سال است. یعنی پزشکان و صاحبان مشاغل حوزه سلامت باید برای برندینگ پزشکی حداقل زمانی دو ساله را در نظر بگیرند. در طی این مدت زمان با مشورت متخصصان و به صورت مستمر عملیات برندسازی پزشکی را پیگیری کنند.

  • درگیر کردن احساسات مخاطب کلید طلایی موفقیت در برندسازی پزشکی است:

    برقراری ارتباط مناسب میان صاحبان برندهای حوزه سلامت و افرادی که نیازمند خدمات آن‌ها هستند بسیار مهم است. یک ارتباط موثر که موجب به وجود آمدن احساسات خوب و مثبت در بین مشتریان تجارت پزشکی می‌شود، برای موفقیت ضروری است. زیرا آنچه باعث انتخاب یک برند توسط مردم می شود، احساس خوبی است که به آن‌ها منتقل می‌کنید. بنابراین تلاش کنید روی انتقال احساسات مثبت به بیماران و مراجعه کنندگانتان متمرکز شوید. به وسیله نظرسنجی‌ها و بخش انتقادات و پیشنهادات شبکه‌های اجتماعی می‌توان پی برد که چه مولفه‌هایی باعث می‌شود مراجعان هنگام دریافت خدمات از ما احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان در حوزه برندینگ پزشکی و مدیکال برندینگ کلیک کنید و با پر کردن فرم منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

سوالات متداول

  1. ساخت یک برند پزشکی موفق چقدر زمان احتیاج دارد؟

به طور متوسط برندینگ پزشکی بین ۲ تا ۵ سال زمانبر خواهد بود.

  1. اولین گام در برندینگ پزشکی چیست؟

اولین گام در ساخت برند پزشکی معرفی خود به جامعه هدف با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله وب سایت، شبکه های اجتماعی و رسانه است.

  1. مهم‌ترین مزیت برندینگ پزشکی چیست؟

برندینگ حرفه پزشکی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان جلب اعتماد بیماران و مخاطبان دانست.

  1. ابزارهای نشان دادن وجه تمایز تجارت خود با رقبا در برندینگ پزشکی کدامند؟

طراحی سایت و تولید محتوا، کمپین‌های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ از جمله این ابزارها هستند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *