کاربردهای بیزینس کوچینگ برای پزشکان

احتمالاً همه پزشکان نام بیزینس کوچینگ را شنیده اند. آیا این نوع کوچینگ، کاربردی است؟ یا فقط یک نام ساختگی بوده و کمکی به پزشکان نخواهد کرد؟ ایجاد شرایطی برای کوچینگ کسب و کار چندان دشوار نیست و این مسئله، ایده جدیدی نیست. سالهاست که مربیگری اجرایی، رهبری و کسب و کار به ویژه در دنیای تجارت خارج از ورزش وجود دارد. چیزی که جدید است، دسترسی به آموزش بیزینس کوچینگ برای پزشکان است که ما در مقاله حاضر به این مسئله پرداخته ایم.

برای درک این موضوع، ابتدا بیزینس کوچینگ را تعریف کرده ایم و مراحل کوچینگ یک بیزینس را شرح داده ایم. در گام های بعدی، مزایا، معایب و مشکلات بیزینس کوچینگ را بررسی می کنیم. بیزینس کوچینگ در پزشکی، تاثیر آن در کسب و کار و اهداف آن از جمله موارد انتهایی است که درباره آن مباحثی مطرح شده است. سوالات متداول نیز گام پایانی این مقاله است که شاید سوالات شما درباره این موضوع را پاسخ دهد.

بیزینس کوچینگ

تعریف بیزینس کوچینگ

هر کسب و کاری، در موقعیت زمانی مشخص، احتیاج به رشد و پیشرفت دارد که این امر مهم با بیزینس کوچینگ (Business coaching) محقق می شود. بیزینس کوچینگ، می تواند در بسیاری از موارد به کسب و کار شما کمک کند.

  • وقتی گذر زمان در کسب و کارتان، شما را نگران و مضطرب کرده است.
  • موقعی که شما در تلاش برای کنار آمدن با رقیبان کاری خود هستید.
  • زمانی که شما در حال تصمیم گیری در مورد ارتقاء درجه، تغییر نقش یا انتخاب یک تخصص در حیطه شغلی خود هستید.
  • موقعی که شما در فکر تغییر مسیر شغلی خود هستید یا به طور کلی می خواهید از مسیری که در پیش گرفته بودید، برگردید.
  • زمانی که شما در تلاشید که در حرفه خود، رتبه اول را داشته باشید.
  • وقتی شما در فکر ترک شغل فعلی خود هستید.
  • و یا اینکه به دنبال یک تغییر بزرگ شغلی هستید.

به طور کلی می توان گفت، بیزینس کوچینگ در واقع زیر نظر گرفتن کسب و کار و کمک به بهبود، رشد و توسعه آن است.

نکته بعدی این است که کوچینگ با مربیگری در ورزش تفاوت چندانی ندارند. آیا تا به حال تیم ورزشی حرفه ای بدون مربی دیده اید؟ یا اینکه شنیده اید تیمی بگوید ما احتیاجی به مربی نداریم؟ بنابراین، همانطور که یک مربی ورزشی، لازمه پیشرفت ورزشی ورزشکار است و او را زیر نظر دارد و مسائل و ایرادات وی را به او گوشزد می کند، بیزینس کوچینگ، کسب و کار را زیر نظر گرفته و تمامی مسائل و مواردی که منجر به عدم رشد کسب و کار می شود را به صاحب کسب و کار، اطلاع رسانی می کند. همچنین در مقابل مواردی که منجر به پیشرفت می شود را طی برنامه ای مدون ارائه می دهد. پس برای مشاغل حرفه ای، وجود کوچینگ ضرورت دارد.

بیزینس کوچینگ پزشکی

مراحل بیزینس کوچینگ

هر تکنیکی برای اجرایی شدن و مثمر ثمر بودن، باید مراحلی را طی کند و کوچینگ کسب و کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. مراحلی که منجر به کوچینگ کسب و کار می شود، شامل مراحل زیر است:

  1. مرحله استراتژیک: مرحله استراتژیک، شامل برنامه ریزی، اولویت بندی و انجام دادن کارها به ترتیب و پشت سر هم می شود. در این مرحله، هر سه ماه یکبار به کسب و کار شما به صورت مستقیم، برنامه ریزی راهبردی فشرده ای ارائه می شود. مرحله استراتژیک شامل مشارکت حضوری یا مجازی در کسب و کار، برنامه ریزی روی تکنیک ها و دسترسی کامل و نامحدود به صورت حضوری یا مجازی روی روند کار می شود.

 

  1. مرحله اجرا: در مرحله اجرا، بیزینس کوچینگ، تمرکز لازم را روی موارد مورد نیاز برای اجرا گذاشته و تاثیر پذیری مرحله قبل را مورد بررسی قرار می دهد. در حالی که صاحب کسب و کار، برنامه ریزی سه ماهه خود را دریافت کرده است، کوچینگ به صورت هفتگی و یا دو هفته یک بار، روی کارکرد شما متمرکز شده تا مطمئن شود که در مسیر پاسخگویی و پشتیبانی پیشرفت دارید، برنامه خود را اجرا کرده و نتایج خوب بدست آورده اید.

این مرحله شامل جلسات خصوصی مربیگری با صاحب کسب و کار، بررسی های هفتگی پاسخگویی آنلاین و جلساتی برای رفع مشکلات و تسریع رشد بیزینس می شود.

 

  1. مرحله توسعه کسب و کار: این مرحله، یک فرآیند مفصل است که کسب و کار شما و کارکنان شما را دنبال کرده و برای گام های بعدی به شما کمک می کند تا سیستم و کنترل روی کسب و کارتان را به مسیری که منجر به موفقیت می شود، برسانید. این مرحله شامل پیشرفت مداوم می شود.

آموزش تصویری قابل تنظیم برای کارکنان در ساخت سیستم و کنترل روی آن و جلسه کوچینگ گروهی که برای حل چالش ها برگزار می شود، از جمله مهم ترین مواردی است که در مرحله توسعه کسب و کار دنبال می شود.

مشتریان بیزینس کوچینگ، با انجام این مراحل، اعتماد به نفس خود را در حیطه شغلی به دست آورده، برای چالش های شغلی، یک پشتیبان مورد اعتماد دارند و همیشه قدردان کوچینگ خود خواهند بود.

مزایای بیزینس کوچینگ

کوچینگ می تواند کمک کند تا:

  1. موارد مهم را در اولویت قرار دهید.
  2. با شرایط چالش برانگیز به راحتی کنار بیایید و فشار های کاری را کنترل کنید.
  3. اهداف و آرزوهای خود را بدانید.
  4. قدم های درست در جهت موفقیت بردارید.
  5. زمان بیشتری برای علاقه مندی ها بگذارید.

کوچینگ پزشکی

معایب و مشکلات بیزینس کوچینگ

استفاده از بیزینس کوچینگ نه تنها عیبی ندارد، بلکه بسیار سودمند است. اما می توان مسائلی را تحت عنوان مشکل مطرح کرد که ممکن است برای هر کسب و کاری حین کوچینگ پیش بیاید:

  1. چالش برانگیز بودن طراحی استراتژی های مناسب هر کسب و کار
  2. زیر نظر بودن تمامی مسائل کسب و کار و حتی زندگی
  3. هزینه بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ در پزشکی

بهتر است هر پزشک برای کسب و کار خود به فکر بیزینس کوچینگ پزشکی باشد؛ به این دلیل که در دوره ای از زندگی خود، رشته پزشکی را دنبال کرده و طبیعی است که انتظار داشته باشد تمام این مدت زمانی را که صرف تحصیل کرده، انرژی گذاشته، شبهایی که بی خوابی کشیده و تلاش کرده تا پزشک متخصص و حاذقی شود، ثمر دهد. در واقع تخصص پزشکی، حقوق، درآمد و فرصتی را برای یک پزشک به ارمغان می آورد که با یک مربیگری حرفه ای، امکان رشد بیشتری خواهد داشت.

نکته مهم دیگر این است که از آنجایی که تمامی مشاغل، با رسیدن به اهداف بزرگ، ارزش پیدا می کنند و با معیار رضایت مراجعین اداره می شود، پزشک بدون بیزینس کوچینگ، پس از مدتی احساس می کند، هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. همچنین از آنجایی که پزشکان به برندینگ پزشکی اهمیت می دهند و نیازمند تمرکز به بخش های مختلف فعالیت خود بویژه پرسونال برندینگ پزشکی خود هستند، کوچینگ نیز می توانند در این بخش های کمک های سازنده ای انجام دهد.

به علاوه این امکان وجود دارد که هر پزشک با استفاده از بیزینس کوچینگ، شروع به سنجش گزینه های خود کرده، سرعت پس انداز خود را بالا برده تا جایی که پس از مدت کمی به سود دهی بالایی برسد. کوچینگ پزشکان، حتی می تواند با ارائه برنامه ای مناسب کاری کند که با خدمات با کیفیتی که ارائه می دهید، رضایت بیماران را افزایش دهید.

تیم بیزینس کوچینگ پزشکی، متشکل از مربیانی مشتاق برای کمک به پزشکان است که آنها را در مسیر موفقیت، شهرت و درآمد بیشتر قرار می دهد. بیزینس کوچینگ برای پزشکان، جلسات مربیگری حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می دهد و حتی بسیاری از مربیان، دارای تخصص پزشکی خاصی هستند که می توان در موردی خاص از آنها مشاوره خواست.

بنابراین پزشکان با توجه به شرایط خاص شغلی و مواردی که مد نظر دارند، می توانند درخواست بیزینس کوچینگ پزشکی، متناسب با شرایط خود داشته باشند.به این ترتیب، بیزینس کوچینگ برای پزشکان توسط مربیان حرفه ای که پزشک هستند، به پزشکان کمک می کند تا ببینند چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا بتوانند کارهای لازم را انجام دهند و یا تغییر کنند تا به نتایج دلخواه خود برسد.

در روند اجرای کوچینگ ممکن است مشتری بخواهد شغل خود را ارتقا دهد یا تعادلی بین کار و زندگی به خاطر مسئولیت خود در زندگی نظیر والد و همسر بودن پیدا کند. از سوی دیگر، بیزینس کوچینگ برای پزشکان ممکن است شامل کسب درآمد از طریق کنفرانس آنلاین شود. همه اینها و اهداف برنامه ریزی شده، فقط با استفاده از بیزینس کوچینگ، قابل دسترسی است.

بیزینس کوچینگ پزشکان

آیا بیزینس کوچینگ در پزشکی، واقعاً موثر است؟

نتایج مطالعات اخیر برای کوچینگ پزشکی بسیار واضح است. علیرغم اینکه کوچینگ به عنوان یک فرآیند مفصل به برنامه های شلوغ پزشکان اضافه شده است، اما این مسئله، کاملا موثر ظاهر شد. به طور کلی طبق بررسی ها، بیزینس کوچینگ پزشکی، خستگی احساسی را تا 30 درصد و فرسودگی شغلی را تا 20 درصد در مقایسه با روش های دیگر کاهش می دهد

همچنین طی تحقیقات، کیفیت زندگی و آستانه تحمل در بین پزشکانی که تحت کوچینگ قرار می گیرند، بهتر و بیشتر است. در بعد کسب و کار نیز در برندینگ پزشکی، تبلیغات پزشکی و مدیکال مارکتینگ نیز باعث ارتقاء سطح کیفی می شود. تمامی این اتفاقات علاوه بر حفظ ارامش بیشتر پزشکی در زندگی شخصی، می تواند در زندگی کاری باعث افزایش جذب بیمار و توسعه کسب و کار شود.

اهداف بیزینس کوچینگ برای پزشکان

هدف از کوچینگ پزشکی، ارائه آینه ای بدون قضاوت است که در آن پزشکان می توانند آنچه را که در آینده شغلی آنها اتفاق می افتد، مشاهده کنند و سپس برنامه ای برای رسیدگی به این مشکل تدوین کنند. به عبارت دیگر بیزینس کوچینگ در پزشکی ابتدا کسب و کار را ارزیابی کرده و سپس یک برنامه بازی متناسب با شرایط کسب و کار ارائه می دهد.

سوالات متداول

  1. بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ، فرایندی مربوط به کسب و کار است که برای این مسئله به کار برده می شود که کسب و کار را از جایی که اکنون هست به جایی که صاحب کسب و کار می خواهد، برساند.

  1. بیزینس کوچینگ چه می کند؟

بیزینس کوچینگ به صاحب کسب و کار در راه اندازی یک کسب و کار کمک می کند و او را راهنمایی می کند تا چشم انداز کسب و کار و چگونگی تناسب آن با اهداف شخصی خود را مشخص کنند.

  1. بیزینس کوچینگ چه خدماتی ارائه می دهد؟

بیزینس کوچینگ، مشاوره های شخصی ارائه می دهد که می تواند در شرایط نا مساعد برای اداره یک تجارت، به شما کمک کند. این مشاوره ها می تواند شامل مواردی مانند تعیین هدف، تدوین استراتژی های رشد یا تدوین برنامه ای برای به شهرت رساندن یک نام تجاری باشد.

  1. برنامه کوچینگ کسب و کار چیست؟

یک برنامه کوچینگ کسب و کار، مربیگری یک به یک و یا گروهی را برای کمک به صاحبان کسب و کار ارائه می دهد تا بتوانند مسئولیت خود را به عنوان صاحب کسب و کار درک کنند. نقاط قوت و ضعف شخصی آنها را مشخص کرده و آگاهی بهتری از رفتارهای فردی، گروهی و سازمانی برای پاسخ بهتر به چالش ها را به آنها ارائه می دهد.

  1. نکات ضروری برای قبل از شروع بیزینس کوچینگ پزشکی چیست؟

شناسایی مخاطبان هدف، نوشتن طرح کسب و کار، تصمیم گیری در مورد نام تجاری، ایجاد برندینگ، برنامه بیزینس کوچینگ و راه اندازی سایت پزشکی

  1. وظایف بیزینس کوچینگ پزشکی چیست؟

ارائه یک برنامه ریزی مشخص برای صاحب کسب و کار پزشکی تا در حرفه خود پیشرفت کرده، درصد بیشتری از بیماران از کلینیک یا مطب او راضی بوده و به سود دهی برسد، از وظایف بیزینس کوچینگ پزشکی است. کوچینگ پزشکی کمک می کند تا دلایل عدم پیشرفت خود را بفهمید و به شما به عنوان متخصص، قدرت می دهند. علاوه بر این آنها کمک می کنند تا چالش ها و نقاط کوری که مانع تغییر هستند، شناسایی شود.

  1. شرایط کوچینگ پزشکی خوب، چه چیزی است؟

بهترین کوچینگ ها، دارای سطح بالایی از خودآگاهی و هوش هیجانی هستند. آنها هنگامی که صاحبان کسب و کار دچار مشکلاتی می شوند و عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند، به آنها مشاوره می دهند تا بدانند چه قدم هایی در جهت رفع مشکل بردارند. در کل، همه مسائل در این حرفه را پیش بینی کرده و می دانند در جهت پیشرفت چه کاری انجام شود، بهتر است.

  1. تفاوت بین مربی کوچینگ پزشکی و دستیار چیست؟

کوچینگ بیشتر روی دستیابی به اهداف آینده متمرکز است، در حالی که دستیار، تمرکز بیشتری بر گذشته و حال دارد. دستیار فقط به دارو و شفا فکر می کند، در حالی که کوچینگ می خواهد شما را به جایی که می خواهید در آینده باشید، برساند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *