اصول پرسونال برندینگ پزشکی

امروزه به دلیل فراوان بودن فعالیت های حوزه پزشکی و مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی و درمان و سلامت، خوب بودن در ارائه خدمات به ‌تنهایی تضمین‌کننده موفقیت یک کسب و کار و تجارت پزشکی نیست. برندسازی شخصی پزشکی یا پرسونال برندینگ پزشکی نیز بیان گوی این است که پزشکان و مهارت‌هایشان نیز مانند محصولات مختلف نیاز به معرفی دارند. در این نوشتار ضمن تعریف پرسونال برندینگ در پزشکی، به معرفی مزایا، چگونگی ایجاد برندینگ شخصی پزشکان و اصول ایجاد و اشتراک گذاری آن خواهیم پرداخت.

پرسونال برندینگ پزشکی چیست؟

برخلاف تصور بسیاری از مردم، پرسونال برندینگ یا برندسازی، بازاریابی نیست و تفاوت‌های چشمگیری با آن دارد. به زبان ساده، پرسونال برندینگ پزشکی یا برندسازی شخصی پزشکی نماد معتبر بودن و حسن شهرت یک پزشک است. ارائه یک برند کاملاً مشخص و مدیریت شده برای پزشکان مهم است و نام تجاری در دنیای امروز، حتی فراتر از محل کار، به طور فزاینده ای حیاتی شده است. برندسازی شخصی را می‌توان یک قدرت نرم دانست. برندسازی شخصی نیز به اندازه برندسازی محصولات دارای اهمیت است.

زیرا امروزه صرف داشتن مدرک تحصیلی، برخورداری از مهارت و تجربه در دنیای پزشکی و یا عناوین شغلی نمی‌تواند موفقیت و حسن شهرت پزشکان را تضمین کند. زیرا در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم است که دیگران، از جمله همکاران و بیماران راجع پزشکان و توانمندی‌های آنان چه فکر می‌کنند. پرسونال برندینگ در پزشکی را می‌توان مجموعه‌ای از تعریف‌ها و خاطرات مشتریان و اطرافیان آن‌ها از پزشک دانست که نوع نگاه جامعه درباره او را شکل می‌دهد. در واقع برندینگ شخصی پزشکان مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد یک پزشک است که به کسب‌ وکار و روابط او با جامعه معنا می‌بخشد.

پرسونال برندینگ پزشکی

مزایای پرسونال برندینگ در پزشکی

  • افزایش مشتریان: پرسونال برندینگ در پزشکی می‌تواند در گسترش و بهبود عملکرد و افزایش مراجعان و مشتریان کمک کننده باشد.
  • افزایش فرصت‌ها: فرصت‌های حرفه‌ای متناسب با حرفه و تخصص پزشکان می تواند در برندینگ پزشکی فراهم شود.
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف: داشتن یک برند شخصی پزشکی باعث می‌شود پزشکان نقاط قوت ضعف خود را بهتر بشناسند و برای بهبود آن‌ها تلاش کنند.
  • ایجاد حسن شهرت: داشتن پرسونال برندینگ قوی به پزشکان این امکان را می‌دهد تا شهرتی را ایجاد کنند که سایر افراد را نسبت به همکاری با آن‌ها ترغیب کند.
  • اعتماد سازی: پرسونال برندینگ پزشکان باعث می‌شود سایرین به صاحبان برند اعتماد کنند و سطح کیفیت خاصی را از آن‌ها انتظار داشته باشند.

چگونه پرسونال برندینگ پزشکی خود را آغاز کنیم؟

تعریف برند اولین قدم برای پرسونال برندینگ پزشکان است. برای این کار در قدم نخست لازم است پزشکان واقعاً خود را بشناسند و استعدادها و نقاط قوت تجارت خود را کشف کنند. تعریف برند شخصی فرایند متفکرانه‌ای است که نباید عجولانه انجام شود. هدف از شناسایی نقاط قوت یک پزشک این است که تعیین کنیم چگونه می‌توان از آن‌ها برای جذب دیگران استفاده کرد. در نظر گرفتن دیدگاه سایرین راجع به مهارت ما می‌تواند برای انجام این کار مفید باشد.

برای مثال اگر درباره عملکرد شما به صورت آنلاین نقد و بررسی نوشته شده است، آن را بخوانید تا بینش ارزشمندی کسب کنید. هرچه دیدگاه مراجعان و بیماران خود را بهتر درک کنید، نام تجاری شما مرتبط‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. وقت بگذارید و در مورد هدف خود تامل کنید. اهداف شما عبارتند از این که چرا این شغل را انتخاب کرده‌اید و چرا آن را ادامه می‌دهید. استراتژیست برند جهانی بلیز جیمز یک رویکرد سه بخشی را برای ایجاد پرسونال برندینگ پزشکان پیشنهاد می کند:

  • ابتدا با پایان دادن به جمله من صاحب تجارت . هستم، (“I’m in the business of …”) یک بیانیه هدف ایجاد کنید.
  • در مرحله بعد، او توصیه می کند که در مورد دیدگاه و اعتقادات خود فکر کنید. اینها ذاتاً شخصی‌تر و منفرد‌تر از هدف شما هستند. این کار را می توان با تکمیل جمله “من معتقدم اگر … باشد دنیا به مکان بهتری تبدیل می‌شود.”
  • و سرانجام، او پیشنهاد می‌کند که بیانیه‌های اصلی تشکیل دهید، که نشان می‌دهد شما چگونه بر اساس هدف خود عمل می‌کنید. برای ایجاد عبارات اصولی، می‌توانید عبارات “من همیشه …” ، “من فقط…” و “من هرگز …” را تکمیل کنید.

ایجاد برندینگ شخصی پزشکی فرایندی تخصصی است که باید توسط کارشناسان و متخصصان با تجربه این فن انجام شود. توصیه ما به پزشکان و صاحبان کسب و کار های حوزه پزشکی و سلامت استفاده از مشاوره رایگان یا کارشناسان آژانس برندینگ پلاکت است‌.

پرسونال برندینگ پزشکان

اصول پرسونال برندینگ پزشکی

اصول پرسونال برندینگ پزشکی با این که شما چه کسی هستید و چگونه توسط مخاطبان دیده می‌شوید شروع می‌شود. دیده شدن توسط مخاطبان مربوط به صلاحیت شما و شخصیت کسب و کار شماست. برای مثال استانداردها و سبک ارتباطی تجارت شما.

در واقع “هر کاری که شما انجام می‌دهید و هر چیزی که می‌گویید می‌تواند بر درک دیگران از اینکه شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید تأثیر بگذارد.”

قدرت مهارت نرم شما به طور مستقیم بر موفقیت برند شما تاثیر می‌گذارد. مهارت های نرم شامل توانایی شما برای سازگاری با دیگران و داشتن همکاری موثر با دیگران. با همکاری با مربیان تقویت مهارت‌های فردی می‌توان چنین مهارت‌هایی را در خود تقویت کرد. دانیل گلمن روانشناس و نویسنده مشهور علوم در کتاب پرفروش هوش هیجانی خود از نیویورک تایمز با استفاده از تحقیقات خود در زمینه مغز و رفتار نشان می‌دهد که چگونه تاثیر ضریب هوشی در پیش بینی موفقیت شخصی افراد محدود است.

در عوض، او هوش هیجانی را به عنوان قوی‌ترین شاخص موفقیت ارائه می‌دهد و آن را به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های ناشی از خودآگاهی، نوع دوستی، انگیزه شخصی و همدلی تعریف می‌کند. ثبات رفتاری نیز برای برند شما حیاتی است. هرچه ثبات شما بیشتر باشد، برند شما تقویت خواهد شد‌.

اساسی‌ترین اصل برندسازی شخصی پزشکی

اصل اساسی در پرسونال برندینگ پزشکی “خود” بودن و “متمایز” بودن است. پرهیز از کپی کردن در ایجاد یک برند شخصی پزشکی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. برای متمایز بودن اول باید بدانید جنبه تمایز شما و توانایی‌های متمایز شما (مزیت رقابتی) نسبت به سایر پزشکان و رقبایتان چیست و روی آن‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کنید.

به خاطر داشته باشید آن چه که یک پزشک را از رقیبایش متمایز می‌کند، ویژگی‌های منحصر به ‌فرد اوست. پس کپی کردن از نام تجاری و تبلیغات بازاریابی سایر پزشکان به هیچ وجه به نفع شما نخواهد بود. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که هیچ برند تجاری در دنیا با کپی کردن از رقبا به یک قدرت تجاری تبدیل نشده است. نوآوری و تکیه بر توانایی‌های فردی کلید موفقیت یک برند شخصی پزشکی خواهد بود.

اصول پرسونال برندینگ پزشکی

چگونه پرسونال برندینگ پزشکی خود را به اشتراک بگذاریم؟

تمام کارها و سرمایه گذاری‌های انجام شده در تعریف پرسونال برندینگ پزشکی شما به هدر می رود مگر این که بدانید چگونه برند خود را به اشتراک بگذارید. وقتی صحبت از پرسونال برندینگ در پزشکان می‌شود، هر تعامل فرصتی برای به اشتراک گذاشتن آن است. از یک تماس تلفنی سریع یا یک قرار ملاقات عادی گرفته تا مکالمه هنگام عبور از سالن بیمارستان.

علاوه بر این برخوردهای روزمره، شما همچنین می توانید برند خود را به روشی عمدی و متفکرانه منتشر کنید. از مهمترین روش های به اشتراک گذاری پروسنال برندینگ، دیجیتال مارکتینگ پزشکی است. در ادامه به اصلی ترین روش های دیجیتال مارکتینگ پزشکی جهت به اشتراک گذاری پرسونال برندینگ پزشکی می پردازیم:

  • تولید و انتشار محتوا: تولید و انتشار محتوا یکی از اصلی‌ترین روش‌های به اشتراک گذاری برندینگ شخصی در پزشکان است. تولید محتوای متنی مانند مقالات پزشکی و محتوای تصویری و ویدئویی مانند توضیحات تصویری ساده در مورد بیماری‌ها، ویدئو‌های آموزش بهداشت فردی و … از جمله مهم‌ترین روش‌های تولید محتوای پزشکی هستند‌.
  • طراحی سایت و سئو: طراحی سایت و سئو را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای به اشتراک گذاری پرسونال برندینگ در پزشکان دانست‌. طراحی زیبا و استاندارد یک سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جست و جو بر اساس الگوریتم سئو موجب معرفی برند به مخاطبان و جذب مراجعان و مشتریان جدید خواهد شد.
  • برگزاری کمپینهای تبلیغاتی: استفاده از ترکیب بهینه روش‌های گوناگون تبلیغاتی، مانند تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردهای تبلیغاتی، رسانه‌های جمعی و … دیگر روش موثر برای به اشتراک گذاری برندینگ شخصی پزشکان به شمار می‌رود.

پزشکان می توانند با استفاده از تکنیک های بالا و روش های گفته شده در راستای پرسونال برندینگ خود قدم بردارند. در این مسیر می توانند از خدمات مشاوره کسب و کارهای پزشکی که توسط کارشناسان و مشاوران آژانس برندینگ پلاکت ارائه می شود بهره بگیرند.

سوالات متداول

  1. پرسونال برندینگ پزشکی چیست؟

پرسونال برندینگ پزشکی آن چیزی است یک پزشک درباره خود بیان می‌کند. این که چه فردی و با چه مهارت‌ها، تجارت و تخصص‌هایی است و آن‌ها را در رزومه و فعالیت‌های خود نشان دهد.

  1. اصول پرسونال برندینگ در پزشکی از کجا شروع می‌شود؟

اصول برندسازی شخصی از این که شما که کسی هستید، چه ویژگی‌هایی دارید و چگونه توسط مخاطبان دیده می‌شوید شروع می‌شود.

  1. اصل اساسی در برند سازی شخصی پزشکان چیست؟

خود بودن، متمایز بودن و پرهیز از کپی کردن.

  1. مزایای برندسازی شخصی پزشکی کدامند؟

فراهم کردن فرصت‌های شغلی بهتر، افزایش حسن شهرت و افزایش مراجعان از جمله مهم‌ترین مزایای برندسازی شخصی پزشکی محسوب می‌شوند.

 

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *