موثرترین استراتژی های بازاریابی بیمارستان

بازاریابی بیمارستان یک فرایند برنامه ریزی شده برای ایجاد آگاهی در بین جامعه هدف و برقراری رابطه با آن‌ است. فرایند بازاریابی برای جلب توجه مراجعه کنندگان به بیمارستان، هدایت آن‌ها برای دریافت خدماتی بیمارستانی و درگیر نگه داشتن آن‌ها با سیستم بیمارستانی طراحی می‌شود. در این نوشتار ضمن بیان لزوم و مزایای بازاریابی خدمات بیمارستان، به معرفی اصول بازاریابی بیمارستان و موثرترین استراتژی‌های بازاریابی بیمارستان می‌پردازیم.

بازاریابی بیمارستان چیست؟

بازاریابی بیمارستان به استفاده از استراتژی‌های بازاریابی، مانند برندینگ بیمارستان و ایجاد نام تجاری و به کارگیری تاکتیک‌های تبلیغاتی از طریق برگزاری کمپین های تبلیغاتی اشاره دارد‌. این فعالیت‌ها با هدف بهبود سلامت جامعه از طریق تعامل، جلب اعتماد، نمایش تخصص در مراقبت‌‌های بهداشتی و درمان به منظور جذب بیماران جدید به بیمارستان انجام می‌شود. تبلیغات مراقبت‌های درمانی باید واقعی باشد و در عین حال باید ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مثبت بیمارستان و پرسنل آن را به خوبی نشان دهد. به طوری که بیماران مختلف از طبقه‌های گوناگون اجتماعی را برای مراجعه به آن بیمارستان متقاعد کند.

به بیان CDC ( مرکز کنترل و پیشگیری بیماری)، اصول بازاریابی بیمارستان، یک حوزه چند رشته است. این حوزه شامل ایجاد ارتباط و ارائه اطلاعات بهداشتی با استفاده از استراتژی‌های مشتری محور و مبتنی بر علم برای حفاظت و ارتقای سلامت جمعیت‌های مختلف است.

بازاریابی برای بیمارستان

اهمیت بازاریابی بیمارستان چیست؟

بازاریابی خدمات بیمارستان محور رشد بیمارستان به شمار می رود. زیرا امروزه رقابت در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و صنعت پزشکی در همه زمینه ها شدیدتر از هر زمان دیگر است. بیماران شما مشتریان شما هستند. و درست مانند هر صنعت دیگری، مشتریان بالقوه بیمارستان‌ها نیز گزینه های متنوعی در دسترس دارند.

بنابراین، بیماران برای انتخاب یک بیمارستان در بین مراکز درمانی در دسترس خود باید دلایل محکمی داشته باشند. بازاریابی خدمات درمانی منجر به جلب اعتماد مشتریان بالقوه بیمارستان می‌شود. به طور کلی مزایای مارکتینگ بیمارستان عبارتند از:

  • افزایش جذب بیماران
  • افزایش شهرت و دید شدن در سطح جامعه
  • افزایش و بهبود تعامل بیماران با بیمارستان
  • اطلاع رسانی مناسب و به موقع به بیماران
  • حفظ وفاداری بیماران نسبت به بیمارستان
  • کاهش چشمگیر شایعه پراکنی و ترویج اطلاعات نادرست در زمینه خدمات بیمارستان

استراتژی بازاریابی بیمارستان چیست؟

استراتژی بازاریابی بیمارستان به این معنا است که چگونه و با چه تکنیک‌هایی مشتریان بالقوه بیمارستان را متقاعد کنید بیمارستان شما را انتخاب کنند. در مرحله بعد، مشتریان شما به عنوان عوامل بازاریابی برای شما کار خواهند کرد، زیرا استفاده از خدمات بیمارستان شما را به خانواده و دوستان خود توصیه خواهند کرد. البته رسیدن به این مرحله در مارکتینگ بیمارستان مستلزم ارائه خدمات بیمارستانی با کیفیت و بازاریابی موثر در سطح استانداردهای جهانی است.

استراتژی های بازاریابی بیمارستان و مدیکال مارکتینگ فرایند به کارگیری تاکتیک‌های ارتباطات راهبردی برای جذب مخاطبان درمانی، مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی، راهنمایی آنها جهت راهکارهای بهداشتی و مراقبتی و درگیر نگه داشتن آنها با سیستم سلامت طراحی شده است‌. بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی درمانی موفقیت تلاش‌های بازاریابی خود را از طریق معیارهای خاصی که با شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و یا بازده سرمایه گذاری بازاریابی (ROI) هماهنگ است، اندازه گیری می‌کنند.

بازاریابی بیمارستان

انواع استراتژی هایبازاریابی بیمارستان

انواع استراتژی‌های بازاریابی بیمارستان بر ۵ محور اصلی تمرکز دارند. این ۵ محور در زبان انگلیسی به 5P شهرت دارند. ۵ محور اصلی استراتژی مارکتینگ بیمارستان یا 5P عبارتند از:

  • استراتژی محصول محور (Product): محصول تولیدی در بیمارستان خدمات درمانی است که به بیماران ارائه می‌شود. چیستی خدمات ارائه شده در بیمارستان، کیفیت و چگونگی ارائه این خدمات اولین محور استراتژی بازاریابی بیمارستان به شمار می‌رود. مراجعان بالقوه یک بیمارستان باید ویژگی‌ها و مزایایی را که با خرید خدمات بیمارستان‌ها دریافت خواهند کرد را درک کنند.
  • استراتژی قیمت محور (Price): قیمت دیگر محور کلیدی استراتژی بازاریابی خدمات بیمارستان به شمار می‌رود. قیمت گذاری خدمات بیمارستان فقط شامل قیمت فروش خدمات نیست. بلکه مواردی همچون تخفیف‌ها ،ترتیبات پرداخت، شرایط پرداخت اعتباری و هرگونه خدمات مرتبط را نیز در بر می‌گیرد. تناسب قیمت با کیفیت خدمات و مناسب بودن قیمت در مقایسه با رقبا مسائلی هستند که در استراتژی بازاریابی بیمارستان مورد تاکید قرار می‌گیرند.
  • استراتژی محل محور (Place): مکان بیمارستان سومین محور از استراتژی های بازاریابی بیمارستان به شمار می‌رود. مهم است که میزان دسترسی به محل ارائه خدمات را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که مشتریان می‌توانند به راحتی شما را پیدا کنند. خدمات بهداشتی درمانی باید در زمان مناسب، در مکان مناسب و با کیفیت مناسب در اختیار مشتریان قرار گیرد. دسترسی آسان، نظافت، زیبایی، آرامش و ظاهر مدرن بیمارستان از جمله مواردی هستند که در این محور استراتژی بازاریابی بیمارستان بر آن‌ها تاکید می‌شود.
  • استراتژی مردم محور (People): مقصود از واژه مردم در این بخش، پزشکان، پرستاران، بهیاران و سایر کارکنان بیمارستان است. کیفیت خدمات بیمارستان ارتباط مستقیم با علم و تجربه پزشکان و رفتار حرفه‌ای کارکنان آن دارد. به همین دلیل کارکنان بیمارستان دیگر محور اصلی و مورد تاکید در استراتژی بازاریابی بیمارستان به شمار می‌روند.
  • استراتژی تبلیغات محور(Promotion): مقصود از تبلیغات پزشکی کلیه فعالیت‌هایی است که برای شناخته شدن بیمارستان در جامعه انجام می‌شود.

مارکتینگ بیمارستان

بهترین استراتژی‌ مارکتینگ بیمارستان

در این بخش چند نمونه از موفق‌ترین استراتژی‌های موفق بازاریابی بیمارستان را معرفی خواهیم نمود:

  • برجسته کردن آنچه بیمارستان شما را متمایز می‌کند: ممکن است بیمارستان شما بیشترین سطح رضایت بیماران، پزشکان واجد شرایط یا امکانات پیشرفته را داشته باشد اما بخش بزرگی از جامعه از این موارد مطلع نباشند. این این رو برجسته کردن نقاط قوت بیمارستان و آنچه شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند اهمیت زیادی دارد.
  • وب سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید: امروزه همه افراد اگر سوالی داشته باشند، در مورد چیزی مطمئن نباشند یا در مورد موضوعی خاص تحقیق می کنند، گوگل جایی است که برای یافتن پاسخ‌های مورد نیاز خود جستجو خواهند کرد. همین امر در مورد بیمارانی که سعی می‌کنند بهترین بیمارستان را متناسب با نیازهای خود پیدا کنند نیز صدق می‌کند. طراحی سایت و سئو سایت بیمارستانی برای رتبه بندی در بالای نتایج جستجو، یک استراتژی کلیدی برای پیاده سازی در برنامه بازاریابی بیمارستان است. اگر وب سایت بیمارستان در صدر فهرست جستجوی گوگل ظاهر شود، شانس بیشتری برای جذب بیماران جدید خواهد داشت.
  • حضور بیمارستان در رسانه‌های اجتماعی را افزایش دهید: اگر بیمارستان شما در شبکه‌های اجتماعی مشهور مانند اینستاگرام فعال نیست، در حال از دست دادن فرصت‌های زیادی هستید. طبق مطالعات انجام در حال حاضر حدود ۷۲ درصد از مردم از برخی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بیماران تحقیقات گسترده‌ای را در مورد یک بیمارستان انجام می‌دهند و مشاهده حساب‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌هایی است که آن ها می‌توانند در مورد بیمارستان شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی راهی است برای افزایش تعامل با بیماران.
  • ارائه محتوای جذاب و مرتبط: ایجاد یک رابطه قابل اعتماد بین بیمارستان و بیماران احتمالی برای افزایش عملکرد شما بسیار مهم است. تولید محتوای پزشکی استاندارد، ایجاد پست‌های وبلاگ با کیفیت و مرتبط، خبرنامه‌های ایمیلی، محتوای ویدیویی یا هر نوع بازاریابی محتوا می‌تواند این روابط را تقویت کند. با ارائه محتوای مراقبت های بهداشتی رایگان و یک کتابخانه عمیق از اطلاعات برای بیماران خود، شما به عنوان پیشرو در زمینه خود برجسته خواهید شد و به بیماران اطمینان می‌دهید که می‌توانند در رابطه با نگرانی‌های سلامتی خود را به شما اعتماد کنند.

بازاریابی و مارکتینگ بیمارستان

سخن آخر

در دنیای پر رقابت امروز بازاریابی برای موفقیت در هر کسب و کار امری ضروری است. صنعت مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین مالکان بیمارستان‌ها باید برای موفقیت کسب و کار خود از بازاریابی بیمارستان تمرکز ویژه‌ای داشته باشند.

طراحی و اجرای استراتژی بازاریابی بیمارستان امری تخصصی و نیازمند تجربه است. از این رو مشاوران آژانس پلاکت آماده ارائه مشاوره رایگان بازاریابی بیمارستان به علاقه‌مندان این حوزه می‌باشند.

سوالات متداول

  1. بازاریابی بیمارستان چیست؟

مقصود از بازاریابی بیمارستان طراحی و اجرای یک فرایند برنامه ریزی شده برای ایجاد آگاهی در بین جامعه هدف و برقراری رابطه با آن‌ است.

  1. بهترین استراتژی های بازاریابی بیمارستان چیست؟

مقصود از استراتژی بازاریابی بیمارستان تکنیک‌هایی است که مشتریان بالقوه را به وسیله آن برای انتخاب بیمارستان خود در بین بیمارستان‌های موجود متقاعد می‌کنیم.

  1. مزایای مارکتینگ بیمارستان چیست؟

افزایش جذب بیماران و حفظ وفاداری مراجعان فعلی بیمارستان، افزایش شهرت بیمارستان، بهبود تعامل با بیماران با بیمارستان و اطلاع رسانی مناسب و به موقع به آن‌ها مهم‌ترین مزیت‌هایی بازاریابی خدمات بیمارستان به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر یاد بگیریم.

نظرات، سوالات و دیدگاه ها

پاسخگوی شما هستیم. سوالاتتان را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *